Transportelever väljer rätt
En tredjedel av eleverna på gymnasiets yrkesprogram hoppas av skolan. Men riktigt så illa ser det inte ut bland dem som går transportprogrammet. – Jag tror att de flesta av de eleverna har ett grundmurat intresse för lastbilar och andra fordon, säger Mikke Roslund. De har valt rätt gymnasium helt enkelt.
Mikke Roslund håller i den årliga utvärderingen av gymnasiets transportprogram från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Den är inte helt jämförbar med Skolinspektionens granskning av yrkesprogrammen som kom i dag, onsdag. Men den ger en fingervisning om att de som väljer transportprogrammet lyckas med sin utbildning i högre utsträckning än andra yrkeselever.
Bland de elever som 2011 började ett yrkesprogram – vilket som helst – tog 67 procent sin examen tre år senare. 33 procent hoppade av eller klarade inte examen. Skolinspektionen är kritisk till hur skolorna, både kommunala och fristående, missar i att ge eleverna det stöd som krävs för att fullfölja utbildningen.
De elever som börjar det bredare fordons- och transportprogrammet har ett år på sig innan de ska specialisera sig. Då går blivande bilmekaniker, billackerare, lastbilsförare, busschaufförer, godshanterare i samma klass. Hur stor andel av dem som hoppar av kan varken Skolinspektionen eller Tya svara på.
Tyas granskning av hur eleverna på transportprogrammet klarar sig genom gymnasiet bygger på en årlig enkät bland rektorerna på skolor med detta program. Två tydliga siffror går att hämta från det materialet.
Bland dem som fortsatte med transportinriktning efter ettan hoppade 5, 7 procent av under årskurs två. En något mindre andel lämnade utbildningen i trean.
Den andra siffran som går att utläsa ur enkäten är att av de 1 790 elever som förra sommaren hade gått sina tre år på transportprogrammet klarade 1 440 samtliga nödvändiga ämnen för att studentexamen. Det innebär att 20 procent var underkända i något eller några ämnen. Många av dem hade däremot klarat sitt C-körkort och en hel del även CE-kortet.
– Och det har visat sig att de som har tagit körkorten är anställningsbara chaufförer även om de har missat något ämne och inte har uppnått examen, säger Mikke Roslund.