Logistikforskaren Henrik Sternberg .
Close
Logistikforskaren Henrik Sternberg har fått mycket uppmärksamhet för sina cabotagestudier, där han med hjälp av frivilliga har kartlagt illegala transporter i bland annat Sverige.
Close

”Transporterna behöver bli mer transparenta”

Konsumenterna måste kunna betala för att få en schystare transport. Det är logistikforskaren Henrik Sternbergs slutsats efter att i flera år ha studerat fusket inom den svenska åkerinäringen.

– Grundproblemet är att vi inte ser hur våra varor transporteras. Det finns tillräckligt många människor som konsumerar medvetet. Samma kategori människor skulle också vilja betala för schysta transporter, men de kan inte.

I dag är det oftast omöjligt för slutkonsumenten att ta reda på hur en vara transporterats. Lager på lager av underentreprenörer gör dessutom i många fall att inte ens den som beställer en transport vet vem som utför den.

– För att en marknad ska fungera, för att det inte ska bli social dumpning, måste vi ha transparens. Det är ett jättestort problem att vi inte har det.

Henrik Sternberg håller med Transport och ETF om att de lagar och regler som finns måste kontrolleras och tillämpas bättre.

– Nu har vi en extremt låg nivå av kontroll, det är ett jätteproblem. Men samtidigt kommer vi bara så långt med mer kontroller.

En anledning till att branschens problem inte går att enbart kontrollera bort är de små marginalerna. Om marginalerna för ett åkeriföretag bara är en procent så räcker det med att fuska en procent för att fördubbla sina vinster gentemot en konkurrent.

– När vi är nere på de här små fusknivåerna är det inte rimligt längre att det offentliga ska klara av att kontrollera det.

Vem drabbas av fusket?

– Delvis miljön. Transporterna går på ett ohållbart sätt och det medför massvis med onödiga utsläpp. Vi tjänar heller inga pengar på att det görs ohållbart. Alla förlorar, skatteintäkterna minskar, bra företag förlorar och dåliga företags anställda förlorar. De enda som har någon liten vinst i det här är vissa transportköpare som kan spara någon promille av varans pris.

Om konsumenterna fick möjlighet att välja skulle det ofta räcka med en spottstyver för att betala för en schyst transport. En glass i kiosken skulle bli några öre dyrare. Och en ny personbil några hundralappar.

– Det är en slags lose-lose-situation som uppstår när alla tänker kortsiktigt och när slutkonsumenten inte har chansen att välja.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.