”Transporterna behöver bli mer transparenta”
Konsumenterna måste kunna betala för att få en schystare transport. Det är logistikforskaren Henrik Sternbergs slutsats efter att i flera år ha studerat fusket inom den svenska åkerinäringen.
– Grundproblemet är att vi inte ser hur våra varor transporteras. Det finns tillräckligt många människor som konsumerar medvetet. Samma kategori människor skulle också vilja betala för schysta transporter, men de kan inte.
I dag är det oftast omöjligt för slutkonsumenten att ta reda på hur en vara transporterats. Lager på lager av underentreprenörer gör dessutom i många fall att inte ens den som beställer en transport vet vem som utför den.
– För att en marknad ska fungera, för att det inte ska bli social dumpning, måste vi ha transparens. Det är ett jättestort problem att vi inte har det.
Henrik Sternberg håller med Transport och ETF om att de lagar och regler som finns måste kontrolleras och tillämpas bättre.
– Nu har vi en extremt låg nivå av kontroll, det är ett jätteproblem. Men samtidigt kommer vi bara så långt med mer kontroller.
En anledning till att branschens problem inte går att enbart kontrollera bort är de små marginalerna. Om marginalerna för ett åkeriföretag bara är en procent så räcker det med att fuska en procent för att fördubbla sina vinster gentemot en konkurrent.
– När vi är nere på de här små fusknivåerna är det inte rimligt längre att det offentliga ska klara av att kontrollera det.
Vem drabbas av fusket?
– Delvis miljön. Transporterna går på ett ohållbart sätt och det medför massvis med onödiga utsläpp. Vi tjänar heller inga pengar på att det görs ohållbart. Alla förlorar, skatteintäkterna minskar, bra företag förlorar och dåliga företags anställda förlorar. De enda som har någon liten vinst i det här är vissa transportköpare som kan spara någon promille av varans pris.
Om konsumenterna fick möjlighet att välja skulle det ofta räcka med en spottstyver för att betala för en schyst transport. En glass i kiosken skulle bli några öre dyrare. Och en ny personbil några hundralappar.
– Det är en slags lose-lose-situation som uppstår när alla tänker kortsiktigt och när slutkonsumenten inte har chansen att välja.