Transportfack storsatsar mot lönedumpning och laglöshet

Genom att samla en miljon namnunderskrifter ska Europas transportfack få EU-politikerna att på allvar ta tag i missförhållandena på vägarna. Namninsamling är ett relativt nytt sätt för unionens medborgare att själva väcka politiska frågor och ställa krav på lagändringar.

– Läget är lika illa i hela Europa. Människor som jobbar i transportsektorn blir grovt utnyttjade. Nu använder vi en möjlighet som kallas medborgarinitiativ för att samla röster för en förändring, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Transportnäringen har länge brottats med dålig lönsamt, regelbrott och osund konkurrens.

Efter EU-utvidgningen 2004 förvärrades problemen och i dag jobbar hundratusentals lastbilschaufförer från de forna öststaterna i väst – på närmast slavliknande villkor. Följden har blivit att seriösa åkerier slås ut och jobb försvinner i länder som Tyskland, Holland, Sverige och Danmark.

För några veckor sedan kom en omstridd tingsrättsdom i Sundsvall. Det blev den tändande gnistan i Åkerisverige. Tusentals chaufförer och åkare inledde protestaktionen Här stannar Sverige!

Transport stödjer aktionen. Men som fack, med fredsplikt under pågående avtalsperioder, kan förbundet inte uppmana anställda förare att ställa lastbilarna två gånger per dygn.

Nu gör Transport i stället gemensam sak med det danska transportarbetarfacket 3F och tyska järnvägsfacket EWG. Tillsammans med den europeiska fackliga federationen, ETF, tänker förbunden dra igång en stor kampanj – döpt till Fair transport Europe.

Initiativet, som ursprungligen kommer från danska 3F, tar sikte på en möjlighet som EU – motvilligt – öppnat för. Lösningen heter medborgarinitiativ. Det innebär att privatpersoner som vill förändra något kan starta en namninsamling. Förutsatt att minst en miljon medborgare, i minst sju olika EU-länder, skriver på måste EU-kommissionen lyfta frågan.

I går diskuterade Transports förbundsstyrelse en satsning på Fair transport Europe, och namninsamlingen. Transports ordförande Lars Lindgren är optimistisk:

– Det absolut nödvändigt att vi får förändringar till stånd när det gäller vägtrafiken. Cabotagevillkoren måste ändras och vi måste få stopp på lönedumpning, brevlådeföretag och missbruk av egenföretagare. Vi behöver skärpta regler, men också bättre kontrollsystem som säkerställer att de lagar och bestämmelser som redan finns, faktiskt efterlevs.

– Fair transport Europe är en angelägenhet för alla aktörer i transportbranschen, inte bara åkeri. Får vi ordning och reda på vägarna, så gynnas även sjöfart och järnväg. Som det är i dag konkurrerar transportslagen inte på lika villkor.

Magnus Falk är utredare på Transport och jobbar nu med Fair transport Europe och medborgarinitiativet:

– EU införde initiativmöjligheten 2012, men det är en krånglig procedur. I nuläget har närmare 45 sådana här initiativ tagits, men bara tre har fått ihop den miljon namnunderskrifter som krävs. Fast i vårt fall borde det absolut vara möjligt. Situationen på vägarna är akut.

I Danmark har facket börjat skissa på kampanjen, som är tänkt att uppmärksammas stort på exempelvis reklamtavlor och på stora klisterdekaler som kan sättas på lastbilarna.

Tanken är att själva namninsamlingen ska starta i maj. Merparten av namnen väntas komma in genom att supportrarna registrerar sig på internet.

Den dag Fair transport Europe rullar igång hoppas Lars Lindgren att många fackförbund har slutit upp. Förutom bas i Transport är Lindgren ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF). I federationen ingår över 230 fackförbund.

– Förhoppningsvis bidrar Fair transport Europe till att ETF får en starkare och mer pådrivande roll i unionen, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.