Transportfack storsatsar mot lönedumpning och laglöshet
Genom att samla en miljon namnunderskrifter ska Europas transportfack få EU-politikerna att på allvar ta tag i missförhållandena på vägarna. Namninsamling är ett relativt nytt sätt för unionens medborgare att själva väcka politiska frågor och ställa krav på lagändringar.
– Läget är lika illa i hela Europa. Människor som jobbar i transportsektorn blir grovt utnyttjade. Nu använder vi en möjlighet som kallas medborgarinitiativ för att samla röster för en förändring, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Transportnäringen har länge brottats med dålig lönsamt, regelbrott och osund konkurrens.
Efter EU-utvidgningen 2004 förvärrades problemen och i dag jobbar hundratusentals lastbilschaufförer från de forna öststaterna i väst – på närmast slavliknande villkor. Följden har blivit att seriösa åkerier slås ut och jobb försvinner i länder som Tyskland, Holland, Sverige och Danmark.
För några veckor sedan kom en omstridd tingsrättsdom i Sundsvall. Det blev den tändande gnistan i Åkerisverige. Tusentals chaufförer och åkare inledde protestaktionen Här stannar Sverige!
Transport stödjer aktionen. Men som fack, med fredsplikt under pågående avtalsperioder, kan förbundet inte uppmana anställda förare att ställa lastbilarna två gånger per dygn.
Nu gör Transport i stället gemensam sak med det danska transportarbetarfacket 3F och tyska järnvägsfacket EWG. Tillsammans med den europeiska fackliga federationen, ETF, tänker förbunden dra igång en stor kampanj – döpt till Fair transport Europe.
Initiativet, som ursprungligen kommer från danska 3F, tar sikte på en möjlighet som EU – motvilligt – öppnat för. Lösningen heter medborgarinitiativ. Det innebär att privatpersoner som vill förändra något kan starta en namninsamling. Förutsatt att minst en miljon medborgare, i minst sju olika EU-länder, skriver på måste EU-kommissionen lyfta frågan.
I går diskuterade Transports förbundsstyrelse en satsning på Fair transport Europe, och namninsamlingen. Transports ordförande Lars Lindgren är optimistisk:
– Det absolut nödvändigt att vi får förändringar till stånd när det gäller vägtrafiken. Cabotagevillkoren måste ändras och vi måste få stopp på lönedumpning, brevlådeföretag och missbruk av egenföretagare. Vi behöver skärpta regler, men också bättre kontrollsystem som säkerställer att de lagar och bestämmelser som redan finns, faktiskt efterlevs.
– Fair transport Europe är en angelägenhet för alla aktörer i transportbranschen, inte bara åkeri. Får vi ordning och reda på vägarna, så gynnas även sjöfart och järnväg. Som det är i dag konkurrerar transportslagen inte på lika villkor.
Magnus Falk är utredare på Transport och jobbar nu med Fair transport Europe och medborgarinitiativet:
– EU införde initiativmöjligheten 2012, men det är en krånglig procedur. I nuläget har närmare 45 sådana här initiativ tagits, men bara tre har fått ihop den miljon namnunderskrifter som krävs. Fast i vårt fall borde det absolut vara möjligt. Situationen på vägarna är akut.
I Danmark har facket börjat skissa på kampanjen, som är tänkt att uppmärksammas stort på exempelvis reklamtavlor och på stora klisterdekaler som kan sättas på lastbilarna.
Tanken är att själva namninsamlingen ska starta i maj. Merparten av namnen väntas komma in genom att supportrarna registrerar sig på internet.
Den dag Fair transport Europe rullar igång hoppas Lars Lindgren att många fackförbund har slutit upp. Förutom bas i Transport är Lindgren ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF). I federationen ingår över 230 fackförbund.
– Förhoppningsvis bidrar Fair transport Europe till att ETF får en starkare och mer pådrivande roll i unionen, säger Lars Lindgren.