Transport genomför en protestaktion mot Ikea.
Close
I dag på onsdagen genomförde Transport en protestaktion mot Ikea.
Close

Transportfack världen över protesterar mot Ikea

– Nämen fy! Julstressade kunder stannade upp när Transport i dag genomförde en aktion mot Ikea. Möbeljätten utnyttjar lågavlönade chaufförer för att transportera gods både i Sverige och utomlands.

Aktionen, där Transport delade ut flygblad utanför Ikea-varuhuset i Kungens kurva i Stockholm, är ett led i en internationell kampanj för att förbättra förarnas situation. Denna vecka pågår liknande kampanjer runt om i Belgien, Frankrike, England Nederländerna, Tyskland och Australien – på initiativ av Internationella Transportarbetarefederationen (ITF).

Förhoppningen är att skapa opinion kring dagens situation, då chaufförer används för att köra möbler och varor kors och tvärs under slavliknande förhållanden.

Så beskriver svenska Transport och de europeiska transportfacken samfällt förarnas arbetsvillkor. Det handlar om dumpade löner och långa arbetsdagar, då chaufförerna ofta pressas att bryta mot kör- och vilotidsreglerna. Förarna bor ofta månader i sträck i lastbilen och lagar maten på gasollåga. Familjen träffar de via datorskärmen.

– Social misär, skulle jag vilja kalla det, säger Transports centrala åkeriombudsman Joakim Guttman.

Klockan tre på eftermiddagen stod han i snålblåsten utanför Ikeas varuhus i Kungens kurva i Stockholm, tillsammans med en grupp företrädare från Transports lokalavdelning och förbundskontor. Allt medan kunderna strömmade till.

– Vi har förstått att chaufförerna har väldigt låga löner. Det är ju helt galet, säger Christina och Gus Zedrige på väg ut med nyköpta servetter.

De tar emot ett flygblad och berättar att sonen är busschaufför.

Ett par i medelåldern stannar upp och lyssnar på Transportfolket.

– Jag trodde Ikea hade egna bilar och chaufförer? Det där låter ju väldigt dåligt. Vad ska vi göra då?

– Prata med personalen när ni handlar och ta upp förarnas situation på sociala medier, uppmanar ombudsman Pia Edvall från Stockholmsavdelningen.

Hon hoppas att kampanjen ska leda till att problemen kommer upp till ytan, att människor ska engagera sig och vilja vara med och förändra chaufförernas situation.

Under nästan två års tid har ITF på internationell basis träffat företrädare för möbelvaruhuset Ikea. Till en början uppfattade facken diskussionerna som öppna och positiva. Men parterna har inte kunnat enas.

I hela transportsbranschen är det vanligt att köruppdrag läggs ut på ett företag som i sin tur lägger ut frakterna på underentreprenörer. Facket vill att Ikea tar ansvar för hela kedjan. Men när det stod klart att möbeljföretaget inte går med på det och heller inte låter facket granska alla led i transporterna beslutade ITF att dra i gång veckans aktioner.

– Vi trodde vi skulle kunna hitta gemensamma lösningar. Nu är vi besvikna över att Ikea backat tillbaka, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Även han var på plats utanför Ikea för att propagera för ”vettiga löner och villkor”, oavsett vilket land yrkesförare kommer ifrån.

– Ni kan få vara med och ställa frågor till enstaka chaufförer, säger Ikea. Men på det sättet får vi ingen överblick över villkoren hos alla inblandade entreprenörer, tillägger han.

Lindgren berömmer Ikeas revisionssystem när det gäller att kontrollera underleverantörer som tillverkar möbler åt varuhusen. Att barnarbete inte förekommer och att man följer OECD:s riktlinjer om ansvarsfullt företagande med mera.

– Men när det gäller att ta ansvar för alla transportled uppifrån och ner säger man att det inte är det multinationella företagets business. Det är extra tråkigt eftersom Ikea annars har ett gott anseende.

– Ett så stort företag förväntar man sig ska kunna se till att chaufförerna som transporterar deras varor har drägliga löner, arbetsvillkor och inte tvingas bryta mot lagar och regler. Det var därför vi erbjöd oss att gå ut och göra kontroller tillsammans med bolaget.

ITF har även bedrivit kampanjer för att förbättra förhållandena inom speditören DHL, som är en viktig transportör åt Ikea, påpekar Lars Lindgren.

– Vi är inte ute efter att skada Ikea. Men vi vill framföra att företaget, som är en så viktig symbol för Sverige, kan bli mycket bättre när det gäller transporterna. Därför håller vi fortfarande dörren på glänt för samtal, säger Lars Lindgren.

Han sträcker ut armen och pekar:

– Där borta, på andra sidan om varuhuset, står utlandschaufförerna. Där ska de sova och fira jul. Vi vill att man ska veta, när man går in på Ikea och handlar, att ett billigt pris alltid har ett pris någon annanstans.

Ikea har valt att svara på elva raka frågor från Transportarbetaren med ett uttalande som hävdar att det ”För oss på Ikea är mycket viktigt att de chaufförer som transporterar våra produkter har goda och schysta arbetsvillkor – även om de inte är anställda av Ikea.”

Företaget skriver också: ”Det krävs insatser, dialog och samverkan mellan många olika aktörer för att åstadkomma en varaktigt positiv utveckling inom transportbranschen.” Ikea uppger också att en öppen och konstruktiv dialog förs med ITF.

– Vi har varandras kontaktuppgifter, men inga nya möten är inbokade, konstaterar Magnus Falk, som representerat Transport i de internationella förhandlingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.