Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Marcus Dahlsten
Foto: Teknikföretagen

När Transportföretagens nuvarande vd Mattias Dahl går vidare till tjänsten som ny chef för arbetsgivarfrågor hos Svenskt Näringsliv tar Marcus Dahlsten över. Han är i dag biträdande förhandlingschef hos Teknikföretagen. I grunden är han jurist och har tidigare arbetat med arbetsrätt hos Företagarna.

– Det känns väldigt bra, kul och spännande att komma till en ny bransch och få en bredare roll. Transportsektorn ser jag som blodomloppet i det svenska näringslivet.

Om han själv ska fungera som hjärta i avtalsrörelsen, och aktivt styra medlemsorganisationernas förhandlare, väntar han med att säga något säkert om innan några beslut är tagna:

– Min förhoppning är att jag kan delta, jag vet att vd:n brukar vara med och förhandla transportavtalet. Och jag tycker att det är roligt, jag är ju arbetsrättsjurist och van vid det.

Marcus Dahlsten har inte någon erfarenhet av att ha jobbat inom något transportyrke, inte ens som sommarjobbare. Däremot har han under många år haft en inblick i frågor som rör branschen, bland annat genom arbetskontakter med de stora lastbilstillverkarna som Volvo och Scania.
– Och under elva år inom Svenskt Näringsliv har jag fått en bred bild av branschen, vet hur diversifierad den är – det handlar inte enbart om lastbilschaufförer, nej.

Enligt sin nya arbetsgivare, Transportföretagen, är Marcus Dahlsten en av de mer erfarna och tongivande i landet när det gäller kollektivavtalsförhandlingar.
– Ja, som förhandlare för Teknikföretagen blir det på ett sätt så att man är tongivande.

Om han väntar tuffare tag i Transportsammanhang? Nej, så vill han inte uttrycka det:
– Däremot är det fullt möjligt att det ser annorlunda ut. Bara en sådan sak som att Transportföretagen har 56 avtal att förhandla, i Teknikföretagen har vi framför allt två stora avtal.

Nästa års avtalsrörelse är redan i gång. LO-förbunden ska under hösten diskutera sina gemensamma yrkanden. I Transport pågår avtalskonferenser för de olika branscherna. I grundplanen ska de inledande samtalen med arbetsgivarna starta direkt efter årsskiftet. Då ska förbunden som samarbetar i Facken inom industrin ha lämnat sina krav till arbetsgivarsidan – industriuppgörelsen sätter sedan märket för övriga avtal. I alla fall har det varit så de senaste avtalsrörelserna.

Men Pappers har redan gått ut med ett eget krav: Fyra procents löneökning i ett ettårigt avtal, motiverat med hög lönsamhet inom pappersindustrin. Marcus Dahlsten vill inte tala om något hot mot ordningen:
– Det finns alltid en risk att ett system undergrävs om alltför många är kritiska, men i nuläget ser jag inte att risken är överhängande.

Han har som avtalsråd arbetat med avtal som bygger på individuell lönesättning sedan långt tillbaka.
– Men jag har stor respekt för systemet med tarifflöner. Frågan om möjlighet att övergå till mer individuella löner är svår för mig att svara på i dag. Det kan jag göra när jag jobbat ett tag, säger Marcus Dahlsten, som har haft ett slags tarifflönesystem när han själv började som aspirant hos Skatteverket.

Har du redan nu några tankar om hur det går att stoppa lönedumpning och osund konkurrens?
–Jag vill tillträda först innan jag svarar på den frågan.
Säger Marcus Dahlsten som i sin nya roll får majoriteten av Transports 27 avtal att hålla reda på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Avtal klart för flygtekniker

Flyg. Två år, höjningar på sammanlagt 7,4 procent. Och en ökning som gäller på utgående lön, inkluderat alla tillägg och inte enbart på tarifferna. På måndagen tecknade Transport nytt kollektivavtal för flygteknikerna.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.