Elväg, skenor
Close
Elvägar pekas ut som morgondagens lösning för hållbara transporter. På bilden: Laddning från en skena i vägen vid Trafikverkets testbana på väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde.
Close
Almedalen 2017

Transportfrågor i fokus under politikerveckan

Hållbarhet. Framtidens transporter, fordon och bränslen är ett av de hetaste ämnena under den pågående Almedalsveckan i Visby. Eldrift – och framför allt elvägar – pekas ut som morgondagens lösning.

– El kommer att vara energikällan för transporterna, det är det inget snack om, sa Jan Nylander, projektledare för elvägen utanför Sandviken på ett seminarium under onsdagen.

I år har Transport inget eget seminarium under Almedalsveckan, men förbundet deltar i flera paneldebatter. En av dem hålls senare i eftermiddag och handlar om den pågående konflikten i Göteborgs hamn.

Striden, som utkämpas mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet, berördes också på ett seminarium som handlade om beställaransvar för transportköpare. Där agerade infrastrukturminister Anna Johansson utfrågare.

Hon ville veta vilket ansvar stora företag som Stora Enso, LKAB, Boliden och möbeltillverkaren Kinnarps tar när de köper transporttjänster.

Anna Johansson inledde med en lägesbeskrivning:

– Hållbara transporter vilar på tre ben. Klimatet är ett. Transportsektorn står för en stor del av utsläppen av klimatgaser. Samtidigt behöver vi transporterna. Inget samhälle fungerar utan dem.

– Social hållbarhet är också viktigt. Delar av åkerisektorn utmärker sig genom väldigt dåliga arbetsvillkor. Man hittar på olika kreativa upplägg för att komma undan skatter och avgifter.

Det tredje benet, menade Anna Johansson, är ekonomisk hållbarhet. I praktiken en effektiv transportsektor som gör att svensk industri blir konkurrenskraftig.

Hållbara transporter

När ordet gick över till industrins representanter bedyrade samtliga att man lägger mycket krut på seriösa, hållbara transporter. Flera anförde att man för över så mycket gods som möjligt på järnväg.

Fast här behövs en uppryckning från tågoperatörerna, ansåg Lena Ek, styrelseordförande på skogsjätten Södra.

– Våra transporterna ska vara helt fossilfria år 2030. Även skogsmaskinerna. I dag går elva, tolv procent av vårt gods på tåg. Vi skulle kunna dubblera det, men då måste terminalerna kunna ta emot långa lastbilar.

Lena Ek talade sig varm för längre och tyngre fordon, och fick medhåll av infrastrukturministern. Fast Anna Johansson höjde ett varningens finger för en avreglering som skulle tillåta ekipage med två påkopplade traditionella trailrar. Det skulle kunna förvärra problemen men lönedumpning i dragbilssektorn, anförde hon.

Johan Granberg, logistikchef på Polarbröd, förklarade att företaget försöker använda järnväg så mycket det går. Kruxet, hävdade han, är tidsfaktorn.

– För några år sedan var snitthastigheten på järnväg 50 kilometer i timmen mellan vår fabrik i Älvsbyn och Malmö. Härom veckan var den nere i 10 kilometer i timmen.

Hållbara transporter är i högsta grad en klimatfråga. Lena Ek, Södra, påpekade att Sverige kommer att behöva flytande fossilfria bränslen. Hon kritiserade EU som nu jobbar med en rad förslag som kan hämma utvecklingen av biodrivmedel.

Ek beskrev sedan utvecklingen i Göteborgs hamn:

– Det är en tragedi! Vi tappar gods och riskerar dessutom att förlora rederier som tidigare gjort direktanlöp på Göteborg. I stället väljer de Hamburg.

Elvägar

På ett seminarium om utsläppsfria vägtransporter hyllades försöken som görs med elvägar. Vägavsnittet med luftledningar utanför Sandviken har varit i gång i ett år och erfarenheterna är goda. Projektledningen hoppas nu att staten skjuter till mer pengar så att man kan bygga en teststräcka som blir åtminstone tre, fyra mil lång.

Elfordon väcker många frågor. Batteridrift fungerar hjälpligt för personbilar, men kapaciteten räcker inte för tunga fordon. Mer än någon enstaka mil.

Mats Alaküla, professor vid Lunds universitet, deltog i paneldebatten. Han belyste också miljökonsekvenserna vid dagens elproduktion.

– I Sverige är det en miljövinst att köra på el. I Kina och Indien blir det faktiskt skitigare med eldrift än traditionella bränslen. Det beror på att så mycket el framställs via kol. Men utvecklingen går hela tiden mot renare el.

– Sverige är väl rustat för elfordon. Vi är bra på elektroteknik, bra på fordonsteknik och bra på elvägsteknik. När vi väl bygger ut systemet måste det bli rätt. För det är en teknik som ska fungera i åtminstone 100 år framåt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Dan Johansson, Robert Savela

Ge oss tydliga regler om laddstationer

Arbetsmiljö. I Sverige och världen pågår en omställning från fossila bränslen till förnybar energi. Transportsektorn har pekats ut som en stor miljöbov som måste minska sin miljöpåverkan. Nu förväntas i stort sett varje företag med fordon – oavsett om de är privata eller yrkesmässiga – installera laddningsplatser för elbilar.

Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.