Transportjobb fara för hälsan
Fler och fler blir sjuka och stannar hemma från jobbet. Förra året blev 99 av 1 000 så sjuka eller skadade att de blev sjukskrivna i över två veckor. Männen i transportföretag ligger högst upp i statistiken.
Försäkringskassan presenterar siffror på det som kallas nya sjukfall. Det handlar om personer som under förra året påbörjade en sjukfrånvaro som fortsatte i minst 14 dagar.
– Det sättet att mäta är bra för att se utvecklingen, säger Ulrik Lidwall, statistiker på Försäkringskassan.
Staplarna visar också att de nya sjukfallen har ökat år för år. Både bland kvinnor och män.
Myndigheten delar upp sjukfallen i branscher. Tanken är att detta ska starta en diskussion om orsakerna i de specifika yrkena samt få i gång arbetsgivare och fack att jobba förebyggande.
Bland de stora mansdominerade branscherna hamnar landtransporter på den inte så smickrande förstaplatsen när det gäller nya sjukfall.
– Vi väljer att rikta in statistiken på de yrken som sysselsätter många, säger Ulrik Lidwall. För då är det ett stort samhällsproblem om många är sjuka. I en mindre bransch blir frånvaron ett mer avgränsat problem.
Branschindelningen är dock grov, och i gruppen landtransporter ingår både tågpersonal, bussförare, lastbilschaufförer, taxiförare och flyttgubbar. Transports arbetsmiljöombudsman blir ändå bekymrad:
– Arbetsmiljön blir lidande när konkurrensen hårdnar. Företagen slimmar sina organisationer och jobbar inte tillräckligt aktivt för att förebygga ohälsa och olyckor, säger Martin Miljeteig.
I stora kvinnodominerade branscher är vård- och omsorgsanställda värst utsatta.