Transportjobb i toppen av begäran om coronastopp
Arbetsmiljö. Vård- och omsorgsjobben är de vanligaste när det kommer till skyddsombudsstopp som har med corona att göra. Näst på tur kommer olika transportjobb.
Exempel: Transport begärde skyddsstopp på ett företag i södra Sverige med krav om att väktare inte skulle behöva flytta personer som misstänktes ha corona. Om de inte samtidigt hade tillgång till skyddsutrustning som visir eller liknande samt mask med andningsskydd.
Beslutet från Arbetsmiljöverket kom efter att Transport lagt ett skyddsombudsstopp för den särskilda arbetsuppgiften. Om arbetsgivaren inte följde kravet: Vite på 100 000 kronor.
Det här är det första skyddsstoppet som har gett önskat utslag för Transport när det gäller just corona.
Arbetsmiljöverket har sammanställt statistik över antalet skyddsstop med koppling till pandemin. Vårdyrkena dominerar med 46 stycken, men närmast inpå kommer transportjobben med 12. En stor andel av de arbetsplatser som berörs finns inom kollektivtrafik och tåg, det vill säga utanför Transports avtalsområden.
Fackförbundets arbetsmiljöexpert Martin Miljeteig är i överlag besviken på Arbetsmiljöverkets hantering av pandemin.
– Coronahanteringen väcker många frågor från skyddsombud och regionala skyddsombud om hur man väljer att hantera och prioritera. Man kan fundera om det verkligen är en rättssäker hantering av de ärenden som kommit in.
Transport är inte ensamt om kritiken. Kommunal har JO-anmält myndigheten.
– Det har blivit tydligare att vi i Transport, Kommunal och andra fackförbund ser att de Arbetsmiljöverket hanterar sakfrågor på ett sätt som inte inger förtroende hos våra skyddsombud.
Just nu är det bråda dagar för dem som jobbar med arbetsmiljöfrågor. Martin Miljeteig beskriver en helt ny situation där samarbeten mellan fack och arbetsgivare, som tidigare fungerat bra, nu börjat knaka rejält i fogarna.
– Vår uppfattning är att vi ska förhandla när det tillkommer nya arbetsuppgifter. Vi vill kunna säkerställa att alla har rätt skyddsutrustning och utbildning. Då har många arbetsgivare valt att inte samverka med Transport och i stället skylla på Folkhälsomyndigheten om till exempel ansiktsmasker. Men Folkhälsomyndigheten är ju tydliga med att de inte ska ge några generella anvisningar, utan att arbetsgivarna alltid har ansvaret för arbetsmiljön.