Debatt

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Utstationering: Från första dagen ska utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige registreras i ett IMI-register, som vi i Transport ej har tillgång till. Dokumentet/beviset på anmäld utstationering ska finnas i hytten vid en kontroll, annars utfärdas en sanktionsavgift. Detta är jättebra, men lön och andra villkor då? Det skulle väl vara svenska löner som gällde när man körde här? Nej, troligen har chauffören hemlandets minimilöner, eller lite till med traktamenten. Det krävs alltså i dag att det utländska åkeriet har tecknat ett utstationeringsavtal eller svenskt kollektivavtal med Transport för att säkerställa att förarna har rätt lön, för minimilönen i Sverige är som ni alla vet noll kronor.

I mina ögon är det dags att transportköparna ställer krav på sina underentreprenörer om att det ska finnas ett tecknat kollektivavtal med Transport, för att dra sitt strå till stacken för en schyst åkerinäring med lika löner och villkor för alla, oavsett nationalitet. I Transports Ordning och redaverksamhet har vi flera gånger sett hur utländska aktörer kör linjetrafik här, med Sverige som utgångspunkt. Våra stora transportköpare låter detta pågå och bidrar därmed till lönedumpning. Man skyltar med sina fina policyer och I-ways och svär sig fria från ansvaret. Transportköparna har ju faktiskt inget att förlora på att man kräver kollektiv- eller utstationeringsavtal. Det man däremot kan råka illa ut för är att man i det nya direktivet också har ansvar för att kontrollera att transporten är laglig. Den som inte kontrollerar att transporten är laglig kan få böter eller fängelse.

I de register vi kan få ta del av från Arbetsmiljöverket, gällande utstationerande företag och tjänstemottagare i Sverige, ser vi många stora välkända transportköpare, speditörer och även statliga bolag.

Jag har även fått se hur utstationerade chaufförer runt Torsvik i Jönköping vara inlåsta på terminalområden på helgerna, att man får bo i gamla uttjänta verkstadslokaler. Det har skrivits i media om att man ser chaufförer rota i containrar efter något matnyttigt. Detta är Sverige i dag.

Sverige måste komma till stånd med att säkerställa så att svenska löner gällera när man har utstationerade chaufförer som kör cabotage här. Vi måste även ha en ordentlig kontrollerande instans som säkerställer att regelverken följs. Och där borde rimligtvis Transportarbetareförbundet vara inblandade och kontrollera löner och andra villkor.

Är det dags att vi börjar prata om att allmängiltigförklara vårt utstationeringsavtal för att komma till bukt med problemen? Men vi ska heller inte glömma de svenska åkerierna som bidrar till en osund konkurrens. Genom att utan kollektivavtal utnyttja våra nysvenska chaufförer och utländska bemanningsföretag, genom vidriga anställningsförhållanden och med löner som är långt under vårt svenska transportavtal. Vi har vid ett flertal tillfällen fått hjälpa utländska chaufförer som råkat illa ut då de arbetat för just sådana här svenska aktörer. Blivit blåsta på lön, bemötta med våld från arbetsgivaren, fått göra enskilda överenskommelser där man bland annat förbinder sig att betala tillbaka arbetsgivaravgiften. Vi behöver inte sådana rötägg till arbetsgivare i Sverige!

Så även här gäller det för våra Transportköpare, ställ krav på kollektivavtal!

Det är människor vi pratar om, yrkeschaufförer som ska kunna leva på sina löner, anständiga arbetsvillkor och försäkringar. Inte leva som moderna slavar. Det handlar om människors lika värde och sund åkerinäring för alla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.