Debatt. ”Då kommer bilen inom en kvart och kör er hem. Varsågod, hejdå!” Jag lägger på och tittar på klockan. Jag slutade för länge sedan men samtalet drog ut på tiden, det har ringt mycket i dag och flera kollegor har inte tagit sina pauser.
Det är inte bra, vi behöver prata om det på medlemsmötet. Tungt att jobba sex timmar innan lunch också, men det är ju helt enligt kollektivavtalet.
Vardagen för oss taxitelefonister styrs av trafiken och hur många som reser, men också av chefens schemaläggning och regler. Och relationen mellan oss och chefen är ytterst reglerad i ett kollektivavtal. Samma för våra chaufförer. Och för arbetare på andra företag, i andra av Transports branscher. Chaufförer som kör lastbil och deras åkare. Miljöarbetaren och miljöföretaget.
Ett kollektivavtal som någon facktopp och någon näringslivspamp, långt där uppe, har bestämt hur det ska se ut. Det är bara att bita ihop och jobba på. Eller?
När våra kollektivavtal senast tecknades började den avtalsrörelse som pågår nu. Jag hade turen att bli invald i avtalsrådet för taxitelefonistavtalet, och eftersom jag ett slag hoppade in som ombudsman på min avdelning (5 i Stockholm) fick jag närvara på två avtalsråd till, för bevaknings- och miljöarbetaravtalen.
På alla avtalsråd samlades arbetare, som jobbar ute på företagen landet runt. Ordningsvakter som håller ordning i köpcentrum. Sopgubbar som hanterar återvinning. Taxichaffisar och kundtjänst, som kör skolbarn eller bokar färdtjänstresor. Vi, för vilka dagarna färgas av orden i kollektivavtalet.
Alla satt vi där av samma anledning. Vi hade nominerats och valts av våra branschkollegor ute i sektionerna och fackliga kamrater på avdelningarna. Vi kom från golvet, från arbetsplatserna. Och nu satt vi där för att bestämma vilka krav Transport skulle driva.
De fackliga topparna och ordförande Tommy Wreeth ”högt där uppe”, var tvungna att till förhandlingsbordet ta med sig vad samlade, demokratiskt valda arbetare gemensamt skrivit och röstat fram. Hur länge ska vi jobba innan lunch? Ska pauserna regleras i avtalen eller ska vi luta oss mot lagtexten?
Ända in i avtalsförhandlingarna följer arbetare med, för att styra förhandlarna och säga ja eller nej till arbetsgivarens bud. Ett demokratiskt arbete för vår egen tillvaro.
Så när du är missnöjd med dina villkor på jobbet – prata med ditt fackliga ombud! Engagera dig. Driv frågor med kollegorna. En dag kan det vara du som sitter där uppe bredvid facktopparna och säger nej till ett skambud från en näringslivspamp.
Fotnot: Du kan läsa om taxitelefonisternas nya avtal här.