Transports blockad fortsätter
Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.
Till stöd för Ukraina inledde Transport sin blockad, klockan 7 på morgonen den 1 maj. Blockaden omfattar såväl ryskägda, som ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg – till skillnad från EU:s blockad, som enbart omfattar ryskflaggade fartyg och undantar stora delar av godset.
– Vår blockad och EU:s sanktionspaket verkar ha gett effekt. Antalet ryska fartyg i EU har minskat rejält och mer eller mindre upphört i svenska hamnar. Det talar för att vår blockad har nått sitt syfte, säger Transports ordförande Tommy Wreeth i ett pressmeddelande från förbundet.
Tommy Wreeth bedömer att Transports blockad är korrekt lagt:
– Hittills har Transports blockad inte fått några invändningar från Sveriges Hamnar, säger han.
Arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, har tidigare dragit Hamnarbetarförbundet – som också organiserar hamnarbetare – till Arbetsdomstolen (AD). Där kom de båda parterna överens förra fredagen, den 6 maj: Hamnarbetarförbundet förkortar sin blockad som pågått sedan den 28 mars.
Hamnarbetarförbundets blockad, som är mer omfattande än Transports – och också gäller ryskt gods – avslutas därmed denna vecka. Sveriges Hamnar har ifrågasatt om Hamnarbetarförbundets blockad är laglig eller om den strider mot fredsplikten.
Från Svenska Transportarbetareförbundets sida betonar man att blockaden är en reaktion mot Rysslands anfallskrig i Ukraina och riktad mot Ryssland, inte mot svenska hamnar eller svenska företag.
Normalt sett skulle omkring 280 ryska fartyg anlöpt till svenska hamnar fram till slutet av april. EU:s blockad undantar cirka hälften av fartygen rån bojkott eftersom de seglar under bekvämlighetsflagg. Av de cirka 140 fartyg som inte omfattas av EU:s blockad anlöper 4–5 fartyg per vecka svenska hamnar. Om enbart EU:s blockad hade gällt hade samtliga omfattats av EU:s undantag.