Transports egen friskola

I Kista i Stockholm ligger Säkerhetsgymnasiet. I augusti i år fyllde skolan tio år. Här om veckan var Transportarbetaren på besök för att se hur det är att gå på Sveriges äldsta gymnasiala väktarutbildning.

I ett litet mötesrum, med fönster mot ännu en gård bland alla Kistas kontorslokaler, träffar Transportarbetaren fem entusiastiska säkerhetsstudenter: Sharbel Butros, Rebecca Ståhlberg, Natalie Osorio, Linnéa Fredriksson och Daniel Taherifard. Alla är 18 år, men kommer från olika årskurser.

Det är nära till skratt för ungdomarna i den lite ovana intervjusituationen och stämningen är god. Men trots skratten märks snabbt att studierna på Säkerhetsgymnasiet är något de tar på största allvar. De fem studenterna är överens om att det är viktigt att kunna skydda människor och att det är vad de vill jobba med i framtiden.

– Jag har alltid velat bli polis så jag tänkte att det här var ett bra val, säger Rebecca Ståhlberg. Tidigare gick hon på ett annat gymnasium men bytte till Säkerhetsgymnasiet för sitt intresses skull.

På Säkerhetsgymnasiet får eleverna en väktarutbildning, förutom en vanlig gymnasieutbildning från El- och energiprogrammet.

Efter gymnasiet vill många läsa vidare för att få högre tjänster inom bevakningsbranschen eller plugga vidare till något relaterat yrke. Andra vill börja jobba direkt.

Skolan har jobbgaranti och varje färdig elev får yrkesbevis som låter henne jobba som väktare, skyddsvakt och flygplatskontrollant.

Natalie Osorio vill jobba på Arlanda till exempel, och längre fram kanske som tulltjänsteman. Sharbel Butros säger att han inte vet exakt vad han vill göra men att det är säkerhet han vill jobb med.

Närheten till branschen är också en styrka i utbildningen tycker Linnéa Fredriksson. Att få följa med ronderande väktare under praktikveckorna är både spännande och lärorikt.

Ett annat uppskattat övningstillfälle är samarbetet med Löparakademien där eleverna får sköta en stor dela av säkerheten och delta i planeringen av säkerheten till två av deras motionslopp. Daniel Taherifard tar vid:

– Många av lärarna är ursprung­ligen väktare och de har många bra tips. Sen är det en bra gemenskap på skolan också. Det är mycket kärlek, säger han och de andra skrattar och instämmer.

Gymnasiet är en friskola som drivs av BYA, Bevakningsbranschens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. BYA är en ideell förening som är ett samarbete mellan Transport och olika bevakningsföretag. Transport är generellt sett inte så förtjust i friskolor, men det här är ett undantag.

Eventuella vinster går direkt tillbaka till verksamheten och BYA:s sammansättning av representanter från både arbetstagar- och arbetsgivarsidan ses som en stor tillgång.

Men trots den fackliga närvaron i styrningen av skolan och att det är gratis för gymnasieelever att vara med i Transport så är det ingen av de fem ungdomarna som är anslutna. De är till och med lite osäkra på varför man ska vara det.

En av killarna berättar i alla fall att hans far fått tillbaka jobbet tack vare sitt förbund och att han ska gå med när han börjar jobba.

– Min pappa tycker också att jag ska gå med, fyller Linnéa Fredriksson i.

Även om intresset för facket inte är så stort än, så är intresset för yrket det. Ämnet bevakning tycker de är roligast, men även svårast. Att det krävs mycket övning för att känna sig säker i en skarp situation är de ense om och allt eventuellt övermod lyser med sin frånvaro.

– Man ska välja Säkerhetsgymnasiet för att det är en bra skola, vi har roligt och man får jobb, sammanfattar Rebecca Ståhlberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.