Transports förhandlingar rullar vidare
Transports förhandlingar med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) fortsätter nu under tisdagskvällen och under morgondagen. Fackets stora delegation har tagit paus och är inkallad till klockan 09.30 i morgon igen. Samtidigt fortsätter diskussionerna om vad som egentligen är "märket" i årets avtalsrörelse.
I fyra dagar har Transport och BA förhandlat om en uppgörelse för 32 000 åkerichaufförer och terminalare. Matchen, som inledningsvis gick trögt, tog mer fart efter att industrin och handeln tecknat avtal.
Samtidigt har uppgörelserna stökat till det för facken som är kvar på banan. Industrin tecknade ju ett avtal som ger totalt 2,2 procent. Handeln gick i mål med 590 kronor mer i månaden.
Efter att handelsavtalet blev klart gjorde LO och Svenskt näringsliv ett kontroversiellt gemensamt utspel där LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson sa:
– Nu finns en norm i procent, och en norm i kronor.
En kinkig fråga är nu om det verkligen finns två märken. Och är 590 kronor en bättre uppgörelse än industrins märke på 2,2 procent?
På papperet ser det ut som om Handels medlemmar är vinnare. Med en månadslön på 25 000 kronor innebär 2,2 procent bara 550 kronor mer i månaden. Handels får alltså ut 40 kronor extra.
Men. Enligt vad Transportarbetaren erfar har Handels fått betala med ett antal försämringar som sänker arbetsgivarnas lönekostnad. Det handlar bland annat om:
- Lägre löneökningar för unga. Anställda som är 16–17 år får bara hälften av de 590 kronorna. Gruppen med 18–19-åringar får 85 procent av 590 kronor.
- Handels har individuella löner, något som medför att ingen individ är garanterad 590 kronor. Tidigare hade Handels ett ”veto” om parterna inte kom överens i de lokala löneförhandlingarna. Vetot är skrotat.
- Förbundet har också gått med på försämringar av övertidsreglerna som drabbar dem som jobbar mer vissa veckor och mindre andra.
- Sämre ob-villkor för vissa anställda.
Transports förhandlare vill inte kommentera de pågående förhandlingarna med BA. Men en källa uppger att det ändå är viktigt att klara ut vad handelns och industrins avtal faktiskt innehåller – om de ska vara normerande.