Transports hållning mot SD den enda rimliga

Debatt. Vi sa det redan från början, men det finns de som blivit förvånade. Yrvaket och förstummade över att ledande riksdagsmän i Sverigedemokraterna, SD, visar partiets rätta natur. Förvånade över det som Transport hela tiden haft som utgångspunkt för sitt ställningstagande mot aktiva Sverigedemokrater.

Enligt dem, som nu reagerar, innebar ju SD:s intåg i Sveriges riksdag att man i demokratins namn fick acceptera deras närvaro. Att riksdagsplatsen stänkte demokratiskt vigvatten. Och även om man ogillade deras åsikter fick man i demokratins namn ge dem rätt att verka för sina åsikter.

Vad många inte tycks förstå är att det finns skillnader mellan åsikt, yttrandefrihet och organisationsfrihet. En åsikt, hur rasistiskt som helt, kan man i princip ha så länge man håller den för sig själv. Men när man yttrar den gäller det att tänka sig för.

Åklagaren beslöt att lägga ner misstankarna mot SD:s tre järnrörsmän med motiveringen att det inte vara hets mot folkgrupp att yttra smädelser mot en känd komiker. Hade det däremot varit fler med samma ursprung så kanske. Men Transport utesluter inte ens dem som yttrar sig föraktfullt och rasistiskt. Nej, det måste till ett ytterligare steg.

Det steget är när man väljer att aktivt företräda de föraktliga idéer som SD står för och arbetar för att de ska omsättas till politiska beslut i Sveriges riksdag, landsting och kommuner. Det är här Transport dragit gränsen. För på denna nivå rör det sig inte längre om att hysa åsikter eller yttra olämpliga ord utan att med organiserade metoder sprida och försöka vinna fler sympatisörer. Sympati för ett parti med rötter i bland annat nynazism, vilket är rätt ovanligt till och med för missnöjespartier på andra håll i Europa. Så långt allt väl, Transports ställningstagande är det enda rimliga.

I massmedia och i grupper som tror att rasismen utrotas med utbildning och information hyser man förhoppningen att Expressenfilmen eller lögnen om ryggsäcksstöld ska få väljarna att vända SD ryggen. Vi är långt ifrån säkra.

Rasismen är bara en del av SD:s kärna, alla som röstar på SD är inte rasister. Kärnan består även av en rejäl portion förakt mot ”överheten”. Vad denna överhet består av kan variera, men det finns ett gemensamt drag – den riktas mot politiker i allmänhet, mot massmedia och andra ur ”etablissemanget”.

Personer som sympatiserar med SD väljer antingen bort det som inte stämmer med deras verklighetsbild eller än värre – anser att det är bra att några äntligen har mod att säga ifrån i mesighetens Sverige. Därför är det långt ifrån säkert att SD går förlorande ur den senaste tidens avslöjanden.

Det innebär att Transport får vara än mer på sin vakt. Kritiken mot hur utländska egenföretagare utnyttjas av industrin och transportköparna innehåller till och från ord som riktas mot förarnas ursprung eller i värsta fall att de inte är svenskar.

Under 1980-talet, när svenska åkerier började flagga ut bilar som gick i internationell trafik, gjorde förbundet en dekal med texten Svenska förare i svenska bilar. Denna text är i dag uppenbart främlingsfientlig och skulle mycket väl kunna anammas av SD.

Självfallet måste Transport fortsätta att kritisera lönedumpning och förekomsten av falska egenföretagare, men det måste ske med utgångspunkten att svenska villkor ska gälla för arbete i Sverige – oavsett ursprung.

Så fort kritik eller uttalanden riktas mot förarnas ursprung bidrar man till redan existerande fördomar och stärker vardagsrasismen. Så kritisera arbets- och transportköparna, det är de som skapar lönedumpningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

”Skyddsombud behöver fackets stöd”

Arbetsmiljö. Regeringen och Sverigedemokraterna har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket, som i dag, finns inte. Uppdraget skapar oro och ilska i de fackliga leden.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.