Transports hållning mot SD den enda rimliga

Debatt. Vi sa det redan från början, men det finns de som blivit förvånade. Yrvaket och förstummade över att ledande riksdagsmän i Sverigedemokraterna, SD, visar partiets rätta natur. Förvånade över det som Transport hela tiden haft som utgångspunkt för sitt ställningstagande mot aktiva Sverigedemokrater.

Enligt dem, som nu reagerar, innebar ju SD:s intåg i Sveriges riksdag att man i demokratins namn fick acceptera deras närvaro. Att riksdagsplatsen stänkte demokratiskt vigvatten. Och även om man ogillade deras åsikter fick man i demokratins namn ge dem rätt att verka för sina åsikter.

Vad många inte tycks förstå är att det finns skillnader mellan åsikt, yttrandefrihet och organisationsfrihet. En åsikt, hur rasistiskt som helt, kan man i princip ha så länge man håller den för sig själv. Men när man yttrar den gäller det att tänka sig för.

Åklagaren beslöt att lägga ner misstankarna mot SD:s tre järnrörsmän med motiveringen att det inte vara hets mot folkgrupp att yttra smädelser mot en känd komiker. Hade det däremot varit fler med samma ursprung så kanske. Men Transport utesluter inte ens dem som yttrar sig föraktfullt och rasistiskt. Nej, det måste till ett ytterligare steg.

Det steget är när man väljer att aktivt företräda de föraktliga idéer som SD står för och arbetar för att de ska omsättas till politiska beslut i Sveriges riksdag, landsting och kommuner. Det är här Transport dragit gränsen. För på denna nivå rör det sig inte längre om att hysa åsikter eller yttra olämpliga ord utan att med organiserade metoder sprida och försöka vinna fler sympatisörer. Sympati för ett parti med rötter i bland annat nynazism, vilket är rätt ovanligt till och med för missnöjespartier på andra håll i Europa. Så långt allt väl, Transports ställningstagande är det enda rimliga.

I massmedia och i grupper som tror att rasismen utrotas med utbildning och information hyser man förhoppningen att Expressenfilmen eller lögnen om ryggsäcksstöld ska få väljarna att vända SD ryggen. Vi är långt ifrån säkra.

Rasismen är bara en del av SD:s kärna, alla som röstar på SD är inte rasister. Kärnan består även av en rejäl portion förakt mot ”överheten”. Vad denna överhet består av kan variera, men det finns ett gemensamt drag – den riktas mot politiker i allmänhet, mot massmedia och andra ur ”etablissemanget”.

Personer som sympatiserar med SD väljer antingen bort det som inte stämmer med deras verklighetsbild eller än värre – anser att det är bra att några äntligen har mod att säga ifrån i mesighetens Sverige. Därför är det långt ifrån säkert att SD går förlorande ur den senaste tidens avslöjanden.

Det innebär att Transport får vara än mer på sin vakt. Kritiken mot hur utländska egenföretagare utnyttjas av industrin och transportköparna innehåller till och från ord som riktas mot förarnas ursprung eller i värsta fall att de inte är svenskar.

Under 1980-talet, när svenska åkerier började flagga ut bilar som gick i internationell trafik, gjorde förbundet en dekal med texten Svenska förare i svenska bilar. Denna text är i dag uppenbart främlingsfientlig och skulle mycket väl kunna anammas av SD.

Självfallet måste Transport fortsätta att kritisera lönedumpning och förekomsten av falska egenföretagare, men det måste ske med utgångspunkten att svenska villkor ska gälla för arbete i Sverige – oavsett ursprung.

Så fort kritik eller uttalanden riktas mot förarnas ursprung bidrar man till redan existerande fördomar och stärker vardagsrasismen. Så kritisera arbets- och transportköparna, det är de som skapar lönedumpningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

”Skyddsombud behöver fackets stöd”

Arbetsmiljö. Regeringen och Sverigedemokraterna har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket, som i dag, finns inte. Uppdraget skapar oro och ilska i de fackliga leden.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.