Transports ledning bantas
Transports nya förbundsledning kommer att bantas från fyra till tre ledamöter. Det står klart efter kongressens första dag. I morgon förmiddag genomförs personvalen både till ledningen och förbundsstyrelsen.
Hur förbundet ska styras de kommande åren hade på förhand tippats bli en av kongressens hetare frågor. Ett dussin motioner hade inkommit som handlade om ”tre eller fyra”, liksom hur många som ska sitta i styrelsen. Plus vilka som ska kunna väljas och hur länge.
Första punkten blev antalet ledamöter i ledningen, verkställande utskottet (vu). Först upp i talarstolen var förbundsordförande Lars Lindgren. Han pläderade för tre i vu och tio i styrelsen.
Han fick mothugg. Bland annat från Ingrid Välitalo, ombud från avdelning 26 i Luleå:
– Vi har nu haft en ledning med fyra starka personer som kunnat driva Transports frågor. Att behålla fyra ser jag som en demokratifråga.
Flera ombud från avdelning 3 i Göteborg var inne på samma linje:
– Vi har haft fyra personer som kompletterat varandra mycket väl. Varför ska en plockas bort? sa Mats Gahrn.
Två talare, Thomas Manfred, Linköping och Magnus Thelander, Helsingborg, undrade om det är så att demokratin fungerar sämre i avdelningarna än i förbundet. I avdelningarna sitter det ju bara tre personer i de verkställande utskotten.
När det var dags för omröstning slöt kongressen upp på förbundsstyrelsens linje. Med röstsiffrorna 156 mot 80 röstade man för en bantning av vu till tre ledamöter.
Efter det skulle ombuden ta ställning till om de övriga ledamöterna i styrelsen ska vara åtta eller tio. Även här fick förbundsstyrelsen sin vilja fram. Det blev tio.
En kontroversiell fråga är förbundsstyrelsens sammansättning. Under lång tid har de övriga ledamöterna till största delen bestått av ombudsmän.
Vid flera kongresser har det kommit in motioner om att införa så kallat valbarhetshinder för personer som är anställda i förbundet. Förslagen har då röstats ner.
Daniel Myr, ombud från Stockholm, var en flera talare som argumenterade för en ändring. Han menade att det finns en uppenbar jävssituation när anställda sitter på de flesta stolarna i styrelsen.
Bengt Johansson, Göteborg, höll med:
– Det här har varit min hjärtefråga ända sedan 1970-talet! Givetvis är det en jävssituation, det har ju andra organisationer upptäckt. Jag tror inte att jag får gehör den här gången heller, men vi måste diskutera det här mer.
Christer Karlsson, Västerås var också kritisk:
– Jag får ibland frågor från medlemmar om vilka som sitter i vår förbundsstyrelse. ”Ja, förutom förbundsordförandena, är det ombudsmannen från avdelning xx, ombudsmannen från avdelning yy…”
Förbundsordförande Lars Lindgren gick sammanbitet upp i talarstolen:
– I styrelsen anser vi att det är viktigt att Transport behåller möjligheten att alla medlemmar kan ingå i förbundsstyrelsen, utan valbarhetshinder.
Lindgren undrade sedan om han möjligen var lite ”tyken” som kom med ett påpekande. Det handlar om att en och annan avdelning kanske inte riktigt lever som man lär. När avdelningarna skickat in sina nomineringar dominerar ombudsmännen stort, även på kongressen 2012.
Det blev rösträkning även i den här frågan. Styrelsen segrade med 172 mot 64.
Inge Abrahamsson, miljöarbetare från Helsingborg, fick sedan se sig nedröstad även när det gäller hur länge man ska kunna sitta i förbundsstyrelsen. Han pläderade för högst två mandatperioder, tio år. Men inte heller det köpte kongressen.