Transports ledning bantas

Transports nya förbundsledning kommer att bantas från fyra till tre ledamöter. Det står klart efter kongressens första dag. I morgon förmiddag genomförs personvalen både till ledningen och förbundsstyrelsen.

Hur förbundet ska styras de kommande åren hade på förhand tippats bli en av kongressens hetare frågor. Ett dussin motioner hade inkommit som handlade om ”tre eller fyra”, liksom hur många som ska sitta i styrelsen. Plus vilka som ska kunna väljas och hur länge.

Första punkten blev antalet ledamöter i ledningen, verkställande utskottet (vu). Först upp i talarstolen var förbundsordförande Lars Lindgren. Han pläderade för tre i vu och tio i styrelsen.

Han fick mothugg. Bland annat från Ingrid Välitalo, ombud från avdelning 26 i Luleå:

– Vi har nu haft en ledning med fyra starka personer som kunnat driva Transports frågor. Att behålla fyra ser jag som en demokratifråga.

Flera ombud från avdelning 3 i Göteborg var inne på samma linje:

– Vi har haft fyra personer som kompletterat varandra mycket väl. Varför ska en plockas bort? sa Mats Gahrn.

Två talare, Thomas Manfred, Linköping och Magnus Thelander, Helsingborg, undrade om det är så att demokratin fungerar sämre i avdelningarna än i förbundet. I avdelningarna sitter det ju bara tre personer i de verkställande utskotten.

När det var dags för omröstning slöt kongressen upp på förbundsstyrelsens linje. Med röstsiffrorna 156 mot 80 röstade man för en bantning av vu till tre ledamöter.

Efter det skulle ombuden ta ställning till om de övriga ledamöterna i styrelsen ska vara åtta eller tio. Även här fick förbundsstyrelsen sin vilja fram. Det blev tio.

En kontroversiell fråga är förbundsstyrelsens sammansättning. Under lång tid har de övriga ledamöterna till största delen bestått av ombudsmän.

Vid flera kongresser har det kommit in motioner om att införa så kallat valbarhetshinder för personer som är anställda i förbundet. Förslagen har då röstats ner.

Daniel Myr, ombud från Stockholm, var en flera talare som argumenterade för en ändring. Han menade att det finns en uppenbar jävssituation när anställda sitter på de flesta stolarna i styrelsen.

Bengt Johansson, Göteborg, höll med:

– Det här har varit min hjärtefråga ända sedan 1970-talet! Givetvis är det en jävssituation, det har ju andra organisationer upptäckt. Jag tror inte att jag får gehör den här gången heller, men vi måste diskutera det här mer.

Christer Karlsson, Västerås var också kritisk:

– Jag får ibland frågor från medlemmar om vilka som sitter i vår förbundsstyrelse. ”Ja, förutom förbundsordförandena, är det ombudsmannen från avdelning xx, ombudsmannen från avdelning yy…”

Förbundsordförande Lars Lindgren gick sammanbitet upp i talarstolen:

– I styrelsen anser vi att det är viktigt att Transport behåller möjligheten att alla medlemmar kan ingå i förbundsstyrelsen, utan valbarhetshinder.

Lindgren undrade sedan om han möjligen var lite ”tyken” som kom med ett påpekande. Det handlar om att en och annan avdelning kanske inte riktigt lever som man lär. När avdelningarna skickat in sina nomineringar dominerar ombudsmännen stort, även på kongressen 2012.

Det blev rösträkning även i den här frågan. Styrelsen segrade med 172 mot 64.

Inge Abrahamsson, miljöarbetare från Helsingborg, fick sedan se sig nedröstad även när det gäller hur länge man ska kunna sitta i förbundsstyrelsen. Han pläderade för högst två mandatperioder, tio år. Men inte heller det köpte kongressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.