Transports remissvar

Här kan du läsa hela Transports remissvar till utredningen "Fossilfri fordonstrafik"

Svenska Transportarbetareförbundet har beretts möjlighet att avge remissvar avseende Utredningen om fossilfri fordonstrafik (SOU 2013:84)

Förbundet sympatiserar med utredningens ambition att utveckla en fossilfri fordonsflotta. Om Sverige ska kunna minska utsläppen av koldioxid i den omfattning som klimatkrisen kräver, är det av avgörande betydelse att transportsystemen minskar sin klimatpåverkan drastiskt inom en överskådlig tid.

Eftersom Svenska Transportarbetareförbundet saknar kompetens att i detalj bedöma alla de förslag av teknisk natur, som utredningen lägger fram, kan vi inte heller bedöma hur snabbt och i vilken omfattning de eftersträvade tekniska förändringarna kan genomföras. För oss framstår det dock som realistiskt att se år 2030 som en kontroll- och mellanstation på vägen mot ett klimatneutralt Sverige 2050.

Om inte den tekniska utvecklingen är mycket snabb och dessutom får ett brett genomslag inom de närmaste femton åren framstår det av utredningen formulerade målet, 80 procents reduktion, dock som svårförenligt med krav på fortsatt välfärd, fungerande produktion och regionalpolitiska ambitioner.

Även en halvering av trafikens utsläpp fram till 2030, jämfört med 2010 års nivå, kräver förmodligen mycket stora investeringar och ett antal kraftfulla politiska styrmedel. Den av utredningen föreslagna bonus malum-modellen framstår i det sammanhanget som otillräckligt.

Utredningens förslag inriktas, grovt uttryckt, på tre områden: motorutveckling, bränslen och beteenden.

Vi koncentrerar oss i första hand på förutsättningarna för den yrkesmässiga vägtrafiken, med betoning på beteenden och marknadsförutsättningar.

Vårt resonemang bygger dock på några tekniska förutsättningar. När det gäller motorer och bränslen/drivmedel är det naturligtvis önskvärt med en snabb teknikutveckling. På de flesta områden finns det också ny teknik som i princip kan minska fordonsflottans klimatpåverkan drastiskt. Vi kan dock inte uttala oss om hur snabbt förändringen kan ske och få ett brett genomslag. Vi uttalar oss inte heller om önskvärda styrmedel när det gäller privatbilismen. En strikt tillämpad bonus malum-politik riskerar dock att få svårartade sociala och regionalpolitiska konsekvenser.

När det gäller de största dieseldrivna arbetsmaskinerna och lastbilar i fjärrtrafik talar det mesta för att de utgör de sista trafikslagen som kan drivas av förnyelsebara bränslen utan klimatpåverkan. Där kvarstår dieselberoendet under lång tid, även om inblandning av biobränsle kan öka och delar av den långväga lastbilstrafiken kan elektrifieras via luftledningar.

När personbilar, bussar i kollektivtrafik och distributionsfordon drivs med el och/eller alternativa bränslen kommer de tunga fjärrfordonen, av allt att döma. fortfarande att drivas av dieselmotorer.

För att de tunga, långväga transporterna ska kunna minimera sin klimatpåverkan, krävs det stora investeringar i järnvägstransporter och sjöfart med minimal klimatpåverkan, men också utvidgade styrmedel och krav på transportnäringen och dess kunder.

Samtidigt bör den svenska klimatpolitiken drivas med såväl regionalpolitiska som industripolitiska ambitioner. För att vi ska kunna behålla ett konkurrenskraftigt näringsliv krävs det att företagen har tillgång till fungerande transporter till ett rimligt pris.

I den andan bör åkerinäringen/transportindustrin dels åläggas ett klimatansvar som bygger på teknikutveckling och samordningskrav, dels ges förutsättningar att bära ett sådant klimatansvar.

En sådan politik kräver styrmedel utöver kilometerskatt/vägslitageavgift.

Dagens marknad präglas av kaos där jakten på låga priser helt dominerar långväga lastbilstransporter. Situationen förvärras av att ett par tusen utländska fordon med låglönebesättningar dagligen bedriver illegal inrikestrafik i Sverige. Ett stort antal svenska åkare har känt sig tvingade att följa med i prispressen genom att placera lågavlönade ”falska egenföretagare” i förarhytterna även i svenskregistrerade fordon. Därmed förstärks bilden av en näring som präglas av kaos och kortsiktighet.

Dagens felutveckling får även konsekvenser för klimatarbetet:

  • De låga transportpriserna underminerar lönsamheten i åkerier som följer regler i lagstiftning och kollektivavtal. Det påverkar de bästa åkeriernas förmåga att erbjuda långsiktigt hållbara och högkvalitativa tjänster med moderna lastbilar.
  • Den illegala trafiken leder till överetablering och låg effektivitet. Transportköpare inom handel och industri behöver inte planera, samordna och agera långsiktigt. Det finns alltid billig transportkapacitet inom räckhåll.
  • Åkerinäringen kan frigöra sig från nödvändiga skatter/avgifter som syftar till att föra över transporter till i första hand järnväg. Höjda kostnader för åkerierna kan undanröjas genom att lönekostnaderna kan minskas drastiskt.

För att förverkliga klimatmålen krävs en politik där reduktionen av växthusgaser steg för steg, överordnas en rad andra politiska mål i den svenska samhällsutvecklingen.

Det handlar bland annat om att göra massiva satsningar på järnväg och väl fungerande noder för samlastning och intermodala transportsystem – utan läckage till kortsiktiga lösningar.

För att kunna minimera transportsektorns klimatpåverkan krävs det med stor säkerhet ett beställaransvar där storkunder inom industri, handel och logistikföretag åläggs att använda socialt acceptabla och klimatsmarta transportlösningar utifrån de förutsättningar som erbjuds via moderniserad logistik, teknik och infrastruktur. Kunderna ska helt enkelt ha en lagstadgad skyldighet att använda de bästa, och mest långsiktigt hållbara alternativen, i den takt som de hållbara alternativen utvecklas.

En sådan politik kan utformas så att den tar hänsyn till industri- och regionalpolitiska aspekter men också påskyndar utvecklingen av en klimatneutral transportnäring.

Ytterligare en aspekt på yrkestrafikens roll i klimatarbetet gäller taxi. En framsynt klimatpolitik bör sträva efter att minimera privatbilismen och det enskilda bilinnehavet. Det kräver att samhället/marknaden erbjuder välfungerande alternativ i form av kollektivtrafik och taxi.

Även de regelverk som styr taxi framstår som oförenliga med långsiktigt hållbara mål. I storstäderna har avregleringen lett till svårartade överetablering medan verksamheten i småstäder och glesbygd ofta präglas av obefintlig service. I storstäderna leder det till mängder av passiva fordon på tomgång och i ett växande antal mindre samhällen finns inte längre taxi som en tjänst för enskilda medborgare. Upphandlingen av offentligt betalda taxiresor i samband med skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor har utvecklats så att lokala bolag slås ut av större beställningscentraler/taxiåkerier i mer eller mindre avlägsna tätorter. Det innebär dels långa framkörningssträckor dels att invånarna blir utan taxiservice och därmed får ytterligare ett skäl att inte göra sig av med sina egna bilar.

Den ordningen utgör ett hinder för ambitionen att minimera trafikens klimatpåverkan.

 

Svenska Transportarbetareförbundet

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.