Transports representation granskas

Hög nota. Förra året representerade Transports ordförande Lars Lindgren för drygt 75 000 kronor. På kvittona finns mat, men också alkohol. – Förbundet har en uppförandekod som uppmanar till återhållsamhet med alkohol. Men det finns faktiskt inget förbud mot att bjuda även på en avec till kaffet vid exempelvis utländska besök. Den rätten har förbundsledningen, säger Lars Lindgren.

När Lars Lindgren kom till förbundskontoret i dag på tisdagsmorgonen överraskades han av tv-reportrar som hade frågor kring förbundets representation. Intervjun har senare publicerats på Aftonbladets tv-sajt 200 sekunder.

Transportarbetaren har tagit del av Lindgrens kreditkortsutdrag för 2016. Alltså utgifter som betalas av förbundet.

Lindgren har tunga internationella uppdrag som genererar åtskilliga resor och i bokföringens finns flygbiljetter, taxiresor och hotellräkningar.

Här redovisas också möten och representation från olika restauranger och lunchmatsalar.

Totalt representerade Lindgren för 75 144 kronor under 2016. Då ingår ett par större tillställningar i juni som ensamma kostade drygt 29 000 kronor. Vid en av dem åt 23 personer middag tillsammans. Maten gick på 11 000 kronor. Alkoholnotan slutade på totalt 4 400 kronor, det vill säga 191 kronor per person.

Räknar man bort juni uppgick Lars Lindgrens övriga representation förra året till 45 907 kronor, motsvarande drygt 4 000 kronor per månad.

Av kvittona framgår regelmässigt vilka personer Lars Lindgren träffat och syftet med mötena. Ofta handlar det om vanliga brickluncher vid exempelvis förhandlingar, utan någon alkohol.

Åtskilliga restaurangbesök sker på kvällstid. Det är träffar med arbetsgivarrepresentanter eller ledande personer i bland annat Internationella transportarbetarefederationen (ITF) eller Europeiska transportarbetarefederationen (ETF).

Vid ett tillfälle får Transport besök från en annan internationell facklig international – UNI. Fem personer äter på Kaknästornets restaurang för 4 481 kronor. Av det är 2 428 kronor mat. Resten, 2 053 kronor är öl, vin och någon avec. Utslaget per person kostar alkoholen 410,60 kronor.

Vid ett annat tillfälle är ETF-ledningen på besök i Stockholm. Transport står för middagen. Notan för alkoholen slutar på 159 kronor per person. Det motsvarar två öl.

Vid genomgången av kreditskortutdragen finns ett par krognotor där alkoholen kostat upp mot 500 kronor per person. Men i de flesta fallen ligger konsumtionen inom den uppförandekod som Transport tagit fram. Den säger att förbundet eller avdelningarna kan bjuda på högst två öl eller två glas vin.

Lars Lindgren togs på sängen av tv-teamet. Till Transportarbetaren säger han:

– Jag har ingenting att dölja. Jag har en rad tunga internationella fackliga uppdrag. Att inte kunna bjuda på vin till maten, och kanske en avec, uppfattas som väldigt konstigt i många länder.

– Därför beslutade också två tredjedelar av ombuden på vår förra kongress att möjligheten att bjuda på vin eller öl ska finnas kvar. Det gäller vid speciella tillfällen som kongressfesten eller viktig representation.

I juni är det dags för kongress igen. Den här gången kom det in sex motioner som tar upp förbundets alkoholpolicy. Flera avdelningar vill ha ”nolltolerans” – det vill säga att förbundet eller avdelningarna inte något sammanhang bjuder på någon alkohol.

En motionär vill i stället ha ett förtydligande av dagens policy. Högst två glas vin eller två öl ska gälla, och bara vid festliga tillfällen. Och beslut ska först krävas i avdelnings- eller förbundsstyrelse.

Lars Lindgren anser att det vore trevligt om Transport, precis som andra arbetsgivare, även i framtiden kan bjuda anställda på lite öl eller vin vid julmiddagen.

– Men det är ingen stor fråga för mig. Säger kongressen nej får var och en betala själv.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.