Transports skyddsombud motarbetas mest
Skyddsombud hindras i sitt uppdrag. De får sämre schema och mindre lönehöjning. Och de utsätts för hot eller våld – från chefer, arbetskamrater och utomstående. Transports skyddsombud är bland de som är värst utsatta enligt en rapport som LO presenterar i dag.
– Det är värre än vi trodde, säger Berit Müllerström, LO:s andra vice ordförande. Rapporten visar att många av våra utsedda skyddsombud skräms till tystnad av arbetsgivare.
LO har frågat skyddsombud i de 14 förbunden om läget. Enkäten visar att Transports skyddsombud är värst utsatta i hela LO när det handlar om att bli motarbetade i sitt uppdrag.
– Siffrorna speglar det vi har varnat för länge, kommenterar Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljöombudsman. Tonen från vissa arbetsgivare har hårdnat. De ser förebyggande arbetsmiljöarbete som något som kostar tid och pengar i stället för att se vinsterna på längre sikt.
Enligt rapporten blir skyddsombud inom alla förbund hindrade i sitt uppdrag. Det handlar om att arbetsgivare nekar dem utbildning, stänger dem ute från skyddsronder, arbetsmiljömöten och planering av förändringar.
Skyddsombuden i enkäten vittnar också om att de känner sig trakasserade av arbetsgivaren. Vanligast är att de har en sämre löneutveckling än kollegor. Ändrade arbetsuppgifter, omplacering, sämre schema och i några fall varsel om uppsägning är andra förändringar som de kopplar ihop med sitt uppdrag.
Den tredje frågan handlar om hot eller våld. 428 av LO-förbundens skyddsombud svarar ja på frågan om de har utsatts de senaste tolv månaderna. Arbetsgivare står för de flesta angreppen, men även arbetskamrater, brukare (mest inom omvårdnad) och andra som till exempel kunder.
Martin Miljeteig berättar hur Transport arbetar för att stärka skyddsombuden och den roll de har på arbetsplatserna:
– Vi håller erfarenhetsdagar där de regionala skyddsombuden är mentorer och ger sitt stöd till skyddsombud. Vi har egna utbildningar, utöver de som vi gör tillsammans med arbetsgivarna.
Han uppmanar också den som känner sig hindrad i sitt uppdrag att först försöka diskutera saken med arbetsgivaren – och om det inte hjälper ta kontakt med sin avdelning och det regionala skyddsombudet.
– Vi ser allvarligt på att skyddsombud hindras, säger han. Senast i morse hade vi en central förhandling om detta.
Ett annat skyddsombud, som jobbar inom renhållning, har egen erfarenhet av att inte kunna sköta sitt uppdrag.
– Företaget struntar i att samverka med oss skyddsombud, säger han. Vi blir inte inbjudna till riskbedömningar, utan måste kräva att få vara med när processen redan har startat.
Senast införde hans arbetsgivare stora schemaförändringar utan att informera eller diskutera med skyddsombuden.
– Riskbedömning? suckar Transports skyddsombud. Den gjordes i efterhand.
Att skyddsombuden utestängdes från processen har förts upp på central nivå. Den är inte avgjord än.