Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport
Close
Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson på Transports kurs inför valrörelsen.
Close

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

– Här i Överkalix har vi pratat face to face med ungefär 1 500 medlemmar i stället, berättar Chrisse Sundvall, malmbilschaufför och en av dem som gick ringutbildningen i februari.

Hon berättar att avdelningen har haft repskap i dag, tisdag, och förstås diskuterat valet som hölls i söndags. Under mötet spekulerade de om olika regeringsalternativ, men inget kändes bra.

Läget i skrivande stund är 144 mandat till de rödgröna och 142 till Alliansen. Sverigedemokraterna har ökat sedan förra valet till preliminärt närmare 18 procent av rösterna. Det slutliga resultatet kommer när utlandsrösterna har räknats.

– Man vet inte hur det blir, säger Chrisse Sundvall. Men jag blir rädd hur jag än tänker. Jag kan inte förstå hur nästan 20 procent kan rösta på Sverigedemokraterna.

Med på utbildningen var också Viktor Andersson, ramparbetare från Göteborg, numera studieorganisatör i flygavdelningen:

– Det bästa vore en S-ledd regering med stöd av Vänsterpartiet, tycker jag. Men det kommer väl inte att hända, så då är väl det bästa vi kan hoppas på en regering med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, Centern och Liberalerna. Inte perfekt …

Flygavdelningen har genomfört ett par, tre ringkvällar, och i övrigt besökt en lång rad arbetsplatser inför valet.

– Samtalen har varit ganska bra, de flesta medlemmar blir glada när vi hör av oss, säger Viktor Andersson.

Totalt räknade Transport ihop 21 384 personliga samtal med medlemmar, i telefon eller vid dörrknackning, under året och fram till mitt på valdagen.

– De har gjort ett bra jobb här i avdelning 28, säger Camilla Frostehag, lastbilschaufför som också gick utbildningen. Det är en tuff uppgift att ringa till folk.

– Jag blir mörkrädd när jag ser valresultatet. Så många som inte förstår vad de röstar på, som går på en sakfråga. Nu måste det bli en regering som arbetar över blockgränserna.

Alla tre suckar över det förvirrade politiska läget, och över Sverigedemokraternas framgångar.

– Men om ett tag kanske läget väcker lite ny kampvilja hos folk, funderar Chrisse Sundvall i Överkalix.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    11 september, 2018

    Det är väldigt bra att transport tar strid för de ca 25% av medlemmarna som röstar på socialdemokraternas. Jag tror att det gör facket starka och gynnar internt samarbete och nyrekrytering av medlemmar. Inte minst av sådana som röstat på SD. Partipolitiken är betydligt viktigare än att transport fokuserar på fackliga frågor.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Tommy Wreeth

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Transportarbetarens logga

LO utvärderar fackets valrörelse

Facket. LO funderar på hur arbetarfacken lyckades få gehör i valet. Två fristående utredare ska granska vad bland annat 650 000 samtal med LO-medlemmarna fick för resultat.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.