Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport
Close
Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson på Transports kurs inför valrörelsen.
Close

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

– Här i Överkalix har vi pratat face to face med ungefär 1 500 medlemmar i stället, berättar Chrisse Sundvall, malmbilschaufför och en av dem som gick ringutbildningen i februari.

Hon berättar att avdelningen har haft repskap i dag, tisdag, och förstås diskuterat valet som hölls i söndags. Under mötet spekulerade de om olika regeringsalternativ, men inget kändes bra.

Läget i skrivande stund är 144 mandat till de rödgröna och 142 till Alliansen. Sverigedemokraterna har ökat sedan förra valet till preliminärt närmare 18 procent av rösterna. Det slutliga resultatet kommer när utlandsrösterna har räknats.

– Man vet inte hur det blir, säger Chrisse Sundvall. Men jag blir rädd hur jag än tänker. Jag kan inte förstå hur nästan 20 procent kan rösta på Sverigedemokraterna.

Med på utbildningen var också Viktor Andersson, ramparbetare från Göteborg, numera studieorganisatör i flygavdelningen:

– Det bästa vore en S-ledd regering med stöd av Vänsterpartiet, tycker jag. Men det kommer väl inte att hända, så då är väl det bästa vi kan hoppas på en regering med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, Centern och Liberalerna. Inte perfekt …

Flygavdelningen har genomfört ett par, tre ringkvällar, och i övrigt besökt en lång rad arbetsplatser inför valet.

– Samtalen har varit ganska bra, de flesta medlemmar blir glada när vi hör av oss, säger Viktor Andersson.

Totalt räknade Transport ihop 21 384 personliga samtal med medlemmar, i telefon eller vid dörrknackning, under året och fram till mitt på valdagen.

– De har gjort ett bra jobb här i avdelning 28, säger Camilla Frostehag, lastbilschaufför som också gick utbildningen. Det är en tuff uppgift att ringa till folk.

– Jag blir mörkrädd när jag ser valresultatet. Så många som inte förstår vad de röstar på, som går på en sakfråga. Nu måste det bli en regering som arbetar över blockgränserna.

Alla tre suckar över det förvirrade politiska läget, och över Sverigedemokraternas framgångar.

– Men om ett tag kanske läget väcker lite ny kampvilja hos folk, funderar Chrisse Sundvall i Överkalix.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    11 september, 2018

    Det är väldigt bra att transport tar strid för de ca 25% av medlemmarna som röstar på socialdemokraternas. Jag tror att det gör facket starka och gynnar internt samarbete och nyrekrytering av medlemmar. Inte minst av sådana som röstat på SD. Partipolitiken är betydligt viktigare än att transport fokuserar på fackliga frågor.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Tommy Wreeth

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Transportarbetarens logga

LO utvärderar fackets valrörelse

Facket. LO funderar på hur arbetarfacken lyckades få gehör i valet. Två fristående utredare ska granska vad bland annat 650 000 samtal med LO-medlemmarna fick för resultat.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.