Transportstyrelsen föreslår ökat beställaransvar
Chaufförer. I ett stort utredningspaket från Transportstyrelsen till regeringen föreslås ett ökat ansvar för beställare. De som köper transporter ska vara säkra på att de utförs på ett lagligt sätt.
Redan i dag finns ett ansvar för transportbeställare att se till att transportörer som de anlitar har rätt att göra transporter och att cabotagetransporter följer lagen. Men det har varit svårt att följa upp. I dag måste beställarna ha skäl att misstänka att något är fel.
Med det nya förslaget blir beställaren huvudansvarig och tvingas kontrollera den närmaste underleverantören. Dessutom får huvudbeställaren ett visst ansvar för ytterligare underleverantörer.
– Det är jättebra att beställaren blir huvudansvarig, Det skickar en signal till dem att de har ett ansvar att allt går rätt till, jag tror att det kan få en effekt, säger Antti Vainio, utredare på Transport, och fortsätter:
– Men vi hade gärna sett att transportföretagen skulle fått en anmälningsplikt att berätta för huvudleverantören när det tar in en underleverantör.
Antti Vainio säger också att det som har kommit från Transportstyrelsen denna vecka bara är förslag. Han har fortfarande förhoppningar om att regeringen kommer med ett mer långtgående förslag med ett än tydligare beställaransvar.
– Det är viktigt att påpeka att det här bara handlar om brott. Det är inte brottsligt att betala dåliga löner. Vi vill att man ska ställa krav på den som får trafiktillstånd. Så att det går att dra tillbaka det om man brister i sitt ansvar, till exempel genom att använda falska F-skattare eller fuskar med semesterlönerna.
Andra förslag
Transportstyrelsen har lämnat sex olika delrapporter med förslag till regeringen.
Bland de andra förslagen nämns nya former för sanktionsavgifter till fuskande åkerier. Högsta böter höjs från 200 000 kronor till 800 000 kronor. Men samtidigt föreslås en ändring som gör att sanktionsavgiften inte får överstiga en procent av årsomsättningen, som det är nu är gränsen tio procent.
Transportstyrelsen har också utrett frågan om krav på vinterdäck på lastbilens samtliga axlar och kommit fram till att de inte vill föreslå det.
– Schysta åkerier har redan i dag vinterdäck på alla axlar. Det blir snedvriden konkurrens när vissa åkerier kan spara in på det, säger Antti Vainio på Transport.