Transportstyrelsen luckrar upp kör- och vilotidsreglerna
Åkeri. Med anledning av pandemin luckrar Transportstyrelsen upp kör- och vilotidsreglerna för den tunga trafiken. Det blir nu möjligt att köra 13,5 timmar per dygn, sex dagar i sträck. För raster gäller de vanliga reglerna.
– Jag har svårt att förstå syftet med beslutet. Om det blir färre transporter och mindre gods på vägarna är det märkligt om en del chaufförer ska jobba livet ur sig, säger Joakim Guttman, central åkeriombudsman på Transports förbundskontor.
Transportstyrelsens undantag trädde i kraft söndagen den 15 mars och löper på i 30 dagar. Det som gäller nu är att chaufförerna ska ha:
- minst 9 timmars sammanhängande dygnsvila under varje 24-timmarsperiod.
- minst 24 timmars sammanhängande veckovila.
- för raster görs inga undantag.
Enligt de normala kör- och vilotidsreglerna kan en yrkesförare köra maximalt 56 timmar under en enskild vecka. Eller 90 timmar, utslaget på en tvåveckorsperiod. Den dagliga körtiden får vara 9 timmar. Två gånger i veckan kan körtiden utsträckas till 10 timmar.
Nu blir det bara kravet på 9 timmars sammanhängande dygnsvila som sätter taket.
Föraren kan alltså köra tre 4,5-timmarspass i följd, med två 45 minuter långa raster emellan (eller flera kortare). Det ger totalt 13,5 timmars körtid. Detta kan upprepas i sex dagar och ger i så fall 81 timmars sammanlagd körtid.
– Det kommer knappast att leda till ökad trafiksäkerhet och bättre arbetsmiljö för chaufförerna, säger Joakim Guttman.