Transportyrket allt farligare
Antalet arbetsskador har ökat med nästan en femtedel på fyra år. Anställda i transportbranschen löper mer än dubbelt så stor risk att skada sig, som anställda i andra branscher.
Under tre års tid har Arbetsmiljöverket inspekterat över 2 000 åkerier runt om i Sverige. Undersökningen visar att arbetsskadorna i transportbranschen har ökat med 18 procent från 2008 till 2012.
Transportbranschen uppvisar mer än dubbelt så många arbetsskador som riksgenomsnittet för svenska näringsgrenar – 13 skador per 1 000 sysselsatta, mot branschgenomsnittet 6 arbetsskador per 1 000 sysselsatta.
– Stressen är den stora orsaken. Konkurrensutsättningen inom åkerinäringen gör att man hetsar på, tar genvägar och så vidare. Man är beroende av speditörer som pressar leveranstiderna, vilket får chaufförer att offra sina raster för att ta en extra lastning, eller kanske lägga på en extra körning under ett nattskift, säger arbetsmiljöinspektör Gabriel Sanz.
Över 80 procent av de anmälda arbetsskadorna berör lastbilschaufförer. Men även truckförare på lager och terminaler är en riskutsatt grupp.
De vanligaste skadeorsakerna är fall från flak eller lastbryggor, att snubbla och halka på till exempel is och snö, eller att förlora kontrollen över sitt fordon.
Cirka 70 procent av de undersökta åkerierna har fått krav på att förbättra sin arbetsmiljö.
– Säkerhets- och arbetsmiljöarbetet utarmas allt mer, och ibland är det lite si och så med kunskaperna om arbetsmiljölagstiftning. Men vi har aldrig blivit otrevligt bemötta när vi påpekat felaktigheter, och när vi kommit tillbaka för uppföljande inspektioner har de ofta varit riktigt stolta över de förbättringar de gjort. Så det är inte viljan eller intresset som saknas. Men mycket av grundproblemet ligger utanför vad åkerierna kan påverka, säger Gabriel Sanz.