Tre fackliga transportledare mördade på Filippinerna
Filippinerna är ett av världens farligaste länder för fackliga aktivister. Redan i år har tre transportledare inom facket mördats på landets sydligaste ö, Mindanao. Chauffören Antonio ”Dodong” Petalcorin sköts vid sin bostad. Hustrun Marilyn rusade ner från övervåningen när hon hörde höga smällar. Hon fann sin make livlös, skjuten med flera skott i huvudet.
Antonio ”Dodong” Petalcorin var ordförande i Davaos transportfederation NETO och mördades i juli i år. Davao är den största staden på den filippinska ön Mindanao, och sammanlagt två fackliga ledare har fått sätta livet till där i år.
Några månader tidigare hade Dodongs kollega, Emilio De Jesus Rivera, skjutits ihjäl i Davao av en yrkesmördare. Det senaste offret var transportarbetaren Alimudin Lucman som sköts ihjäl av okända män i staden Cotabato för några veckor sedan.
Transportledaren Carlos Cirilo i Davao har nu tvingats gå under jorden sedan ett par granater, som inte exploderade, slängdes in i hans hus.
– Dodong var otroligt omtyckt av våra medlemmar, säger jeepneyföraren Ruel Duco, som är vice ordförande i NETO, när jag träffar honom i Davao.
– Han tvekade aldrig att ta strid mot myndigheterna och ställde alltid upp när vi chaufförer behandlades dåligt. Vår arbetssituation är svår och vissa tjänstemän kräver ibland mutor för att vi ska få behålla våra tillstånd. Det var något som Dodong aldrig accepterade.
Ruel är övertygad om vem som stod bakom morden på Dodong och Emilio Rivera.
– En högt uppsatt, nytillträdd tjänsteman på Davaos transportmyndighet var den enda person som hade anledning att döda Dodong.
– När den tjänstemannen kom till myndigheten krävde han mutor på 45 000 pesos (drygt 8 000 svenska kronor) av varje chaufför för att utfärda ett nytt trafiktillstånd eller förnya ett tillstånd. Mutan skulle vi chaufförer betala, utöver de 10 400 pesos som är det lagstadgade beloppet till myndigheterna för ett tillstånd.
De tre fackledarna Dodong Petalcorin, Emilio Rivera och Carlos Cirilo protesterade mot den nya transportbyråkratens krav på mutor och anmälde honom för korruption till Filippinernas ombudsmannamyndighet. Transportfacket organiserade också flera demonstrationer utanför transportmyndighetens kontor i Davao.
Enligt Ruel Duco är det i princip omöjligt för en jeepneyförare att klara av att betala mutor på tiotusentals pesos.
– Jag jobbar 14, 15 timmar per dygn, sex dagar i veckan. Och får som mest ihop en dagsinkomst på 300–350 pesos. Min arbetsdag börjar sex på morgonen och jag är hemma nio, tio på kvällen. Det jag tjänar ska räcka till mat och skolavgifter för mina två barn. Jag har banklån på jeepneyn men har inte råd att rusta upp den, trots att sätena håller på att falla ihop.
– Min hustru arbetar inte. Ofta är utgifterna högre än vad jag kör in. Det gör att jag ibland måste låna pengar av släktingar och vänner.
– De tre fackliga ledarna som anmälde byråkraten har tystats, men NETO:s medlemmar kommer att fortsätta driva ärendet: Vi kommer att kämpa för rättvisa för våra mördade kamrater och för att anstiftaren av morden ska ställas till ansvar, förklarar Ruel Duco.
Han är själv en av de nya ledare som har tagit över efter Dodong Petalcorin i NETO.
– Flera tidigare styrelseledamöter har skrämts till att hoppa av efter morden. Men vi som nu ingår i styrelsen kommer inte att ge oss, även om vägen till rättvisa blir lång. Själv fick jag alltid stöd och hjälp av Dodong när det var problem.
41-årige Ruel började köra mopedtaxi, tricycle, som 14-åring, efter att ha avslutat sina studier. För åtta år sedan drog han i gång en facklig organisation för tricycleförare i sin hemstad. Det var då han träffade Dodong Petalcorin.
– Efter det hade vi regelbunden kontakt med varandra. Dodong hjälpte mig med registreringshandlingar, när jag började köra jeepney för ett par år sedan. Mordet var en chock för oss alla. Visserligen hade Dodong fått flera hot, men att någon skulle gå så långt som till att döda honom kunde jag inte drömma om.
En dag senare besöker jag polishuset i Davao och träffar polismästaren Ronald De la Rosa. Polischefen presenterar ett färskt vittnesmål om hur planläggningen av morden på transportledarna gick till. Det detaljerade och bevittnade vittnesmålet hade en dag tidigare lämnats av en välkänd yrkesmördare i staden. I dag sitter han i fängelse, anklagad för ett annat mord.
Av den skrämmande läsningen framgår tydligt vem som gav order om att döda transportledarna. De lejda mördarna blev lovade 50 000 pesos (drygt 8 000 kronor) för varje utfört mord.
Josua Mata är generalsekreterare i den nybildade filippinska fackliga centralorganisationen Sentro. Han framhåller att mord, misshandel och hot mot fackliga företrädare undergräver Filippinernas demokrati.
– Vårt lands politiska ledning, och ytterst presidenten, borde ha agerat för länge sedan för att stoppa utvecklingen. De borde ha sett till att de som ligger bakom morden grips och ställs inför rätta, säger Mata.
NETO ingår i den filippinska transportfackliga paraplyorganisationen NCTU som i sin tur är medlem i den internationella transportarbetarefederationen, ITF, International Transport Federation. Där ingår även svenska Transport.
Vid flera tillfällen har ITF protesterat mot förföljelserna av fackligt aktiva på Filippinerna. För en tid sedan uppmanade ITF i ett öppet brev landets president, Noynoy Aquino, att agera för att få dem som ligger bakom mordet på Dodong Petalcorins åtalade.
När jag i september kom tillbaka till Sverige kontrollerade jag mitt Facebook-konto. Den första nya vänförfrågan jag såg var från Dodong Petalcorin. Han hade skickat den två dagar innan han mördades.