Tre fackliga transportledare mördade på Filippinerna

Filippinerna är ett av världens farligaste länder för fackliga aktivister. Redan i år har tre transportledare inom facket mördats på landets sydligaste ö, Mindanao. Chauffören Antonio ”Dodong” Petalcorin sköts vid sin bostad. Hustrun Marilyn rusade ner från övervåningen när hon hörde höga smällar. Hon fann sin make livlös, skjuten med flera skott i huvudet.

Antonio ”Dodong” Petalcorin var ordförande i Davaos transportfederation NETO och mördades i juli i år. Davao är den största staden på den filippinska ön Mindanao, och sammanlagt två fackliga ledare har fått sätta livet till där i år.

Några månader tidigare hade Dodongs kollega, Emilio De Jesus Rivera, skjutits ihjäl i Davao av en yrkesmördare. Det senaste offret var transportarbetaren Alimudin Lucman som sköts ihjäl av okända män i staden Cotabato för några veckor sedan.

Transportledaren Carlos Cirilo i Davao har nu tvingats gå under jorden sedan ett par granater, som inte exploderade, slängdes in i hans hus.

– Dodong var otroligt omtyckt av våra medlemmar, säger jeepneyföraren Ruel Duco, som är vice ordförande i NETO, när jag träffar honom i Davao.

– Han tvekade aldrig att ta strid mot myndigheterna och ställde alltid upp när vi chaufförer behandlades dåligt. Vår arbetssituation är svår och vissa tjänstemän kräver ibland mutor för att vi ska få behålla våra tillstånd. Det var något som Dodong aldrig accepterade.

Ruel är övertygad om vem som stod bakom morden på Dodong och Emilio Rivera.

– En högt uppsatt, nytillträdd tjänsteman på Davaos transportmyndighet var den enda person som hade anledning att döda Dodong.

– När den tjänstemannen kom till myndigheten krävde han mutor på 45 000 pesos (drygt 8 000 svenska kronor) av varje chaufför för att utfärda ett nytt trafiktillstånd eller förnya ett tillstånd. Mutan skulle vi chaufförer betala, utöver de 10 400 pesos som är det lagstadgade beloppet till myndigheterna för ett tillstånd.

De tre fackledarna Dodong Petalcorin, Emilio Rivera och Carlos Cirilo protesterade mot den nya transportbyråkratens krav på mutor och anmälde honom för korruption till Filippinernas ombudsmannamyndighet. Transportfacket organiserade också flera demonstrationer utanför transportmyndighetens kontor i Davao.

Enligt Ruel Duco är det i princip omöjligt för en jeepneyförare att klara av att betala mutor på tiotusentals pesos.

– Jag jobbar 14, 15 timmar per dygn, sex dagar i veckan. Och får som mest ihop en dagsinkomst på 300–350 pesos. Min arbetsdag börjar sex på morgonen och jag är hemma nio, tio på kvällen. Det jag tjänar ska räcka till mat och skolavgifter för mina två barn. Jag har banklån på jeepneyn men har inte råd att rusta upp den, trots att sätena håller på att falla ihop.

– Min hustru arbetar inte. Ofta är utgifterna högre än vad jag kör in. Det gör att jag ibland måste låna pengar av släktingar och vänner.

– De tre fackliga ledarna som anmälde byråkraten har tystats, men NETO:s medlemmar kommer att fortsätta driva ärendet: Vi kommer att kämpa för rättvisa för våra mördade kamrater och för att anstiftaren av morden ska ställas till ansvar, förklarar Ruel Duco.

Han är själv en av de nya ledare som har tagit över efter Dodong Petalcorin i NETO.

– Flera tidigare styrelseledamöter har skrämts till att hoppa av efter morden. Men vi som nu ingår i styrelsen kommer inte att ge oss, även om vägen till rättvisa blir lång. Själv fick jag alltid stöd och hjälp av Dodong när det var problem.

41-årige Ruel började köra mopedtaxi, tricycle, som 14-åring, efter att ha avslutat sina studier. För åtta år sedan drog han i gång en facklig organisation för tricycleförare i sin hemstad. Det var då han träffade Dodong Petalcorin.

– Efter det hade vi regelbunden kontakt med varandra. Dodong hjälpte mig med registreringshandlingar, när jag började köra jeepney för ett par år sedan. Mordet var en chock för oss alla. Visserligen hade Dodong fått flera hot, men att någon skulle gå så långt som till att döda honom kunde jag inte drömma om.

En dag senare besöker jag polishuset i Davao och träffar polismästaren Ronald De la Rosa. Polischefen presenterar ett färskt vittnesmål om hur planläggningen av morden på transportledarna gick till. Det detaljerade och bevittnade vittnesmålet hade en dag tidigare lämnats av en välkänd yrkesmördare i staden. I dag sitter han i fängelse, anklagad för ett annat mord.

Av den skrämmande läsningen framgår tydligt vem som gav order om att döda transportledarna. De lejda mördarna blev lovade 50 000 pesos (drygt 8 000 kronor) för varje utfört mord.

Josua Mata är generalsekreterare i den nybildade filippinska fackliga centralorganisationen Sentro. Han framhåller att mord, misshandel och hot mot fackliga företrädare undergräver Filippinernas demokrati.

– Vårt lands politiska ledning, och ytterst presidenten, borde ha agerat för länge sedan för att stoppa utvecklingen. De borde ha sett till att de som ligger bakom morden grips och ställs inför rätta, säger Mata.

NETO ingår i den filippinska transportfackliga paraplyorganisationen NCTU som i sin tur är medlem i den internationella transportarbetarefederationen, ITF, International Transport Federation. Där ingår även svenska Transport.

Vid flera tillfällen har ITF protesterat mot förföljelserna av fackligt aktiva på Filippinerna. För en tid sedan uppmanade ITF i ett öppet brev landets president, Noynoy Aquino, att agera för att få dem som ligger bakom mordet på Dodong Petalcorins åtalade.

När jag i september kom tillbaka till Sverige kontrollerade jag mitt Facebook-konto. Den första nya vänförfrågan jag såg var från Dodong Petalcorin. Han hade skickat den två dagar innan han mördades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.