Avtalsrörelsen

Tre nya avtal klara – med lönelyft på 6,5 procent

Nya villkor. Lönerna är klara för reklamutdelare, bilvårdspersonal och en mindre grupp terminalarbetare som jobbar under ett eget avtal, tecknat med Almega. För alla tre grupperna gäller treåriga uppgörelser med lönelyft på totalt 6,5 procent.

Transport har över 20 kollektivavtal som tecknas med olika arbetsgivarorganisationer. De största avtalen – för åkerichaufförer, terminalarbetare och bevakningspersonal – är redan klara. Kvar är bland annat flyget och taxiförarna.

Den 15 juni skrev förbundet på tre nya avtal med Almega tjänsteföretagen.

Det minsta, om man ser till antalet medlemmar, gäller för reklamdistribution. Branschen sysselsätter många distributörer, men bara ett fåtal är fackligt organiserade. Löner och arbetsvillkor ifrågasätts ofta och få utdelare känner till sina rättigheter.

Avtalet är prestationsbaserat, men det finns också en garantilön som det senaste året var 73 kronor per timme. Eller 84 kronor för den som fyllt 18 år och delat ut reklam i minst 10 veckor.

Nu har parterna tecknat ett nytt avtal som gäller från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2020. Tarifflönerna och utgående löner höjs i tre steg:

  • först med 2,2 procent, från den 1 juli 2017,
  • sedan med 2,0 procent den 1 juli 2018
  • och slutligen med 2,3 procent den 1 juli 2019.

Övriga ersättningar höjs med samma procentsatser.

Transport organiserar en yrkesgrupp som arbetar med bilvård och så kallad rekonditionering av bilar. Även här gäller att en ny uppgörelse tecknades den 15 juni.

Lönehöjningar, löptid och datum för uppräkningarna är exakt de samma som för reklamutdelarna. Den enda skillnaden är att parterna också enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över arbetstidsreglerna för bilvårdarna.

Det tredje avtalet som nu tecknats med Almega Tjänsteföretagen rör en mindre grupp terminalarbetare. Här löper uppgörelsen från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020.

Löneökningarna är precis desamma som för reklamutdelarna och bilvårdarna, alltså en trestegsraket med höjningar på 2,2, 2,0 och till sist 2,3 procent. Första uppräkningen sker retroaktivt från 1 maj 2017, nästa kommer den 1 maj 2018 och den sista sker den 1 maj 2019.

Gemensamt för alla tre avtalen är att det sista året är uppsägningsbart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    18 juni, 2017

    Du bluffar om reklamutdelaravtalet.Den så kallade garantilönen som även innehåller semester står endast inskriven som en anmärkning i avtalet och det står klart och tydligt att löneformen är prestationslön. Månadslönen är ca 5.300 i månaden enligt de som jobbar heltid. Många immigranter och hemlösa jobbar på slavavtalet. Direktpress är Sveriges mest expanderande medieföretag och har startat 40 gratistidningar med Transports benägna bistånd genom lönedumpning. Avtalet är Europas sämsta kollektivavtal och ger 4-5 gånger lägre lön än normallön. I Finland har en gul fackförening kopierat Transport och Almegas avtal -men ackorden är högre. Transport når inte upp till den gula fackföreningens lönenivå. Det avtalet har olagligförklarats i Finlands högsta domstol. I Finland är kollektivavtal lag att följa och därmed gäller Post och Logistikförbundet PAU:s reklamdistributionsavtal med 135 kronor i timmen. Transports avtal i Sverige ger cirka 30-35 kronor i timmen.Syftet med avtalet tycks va att förnedra och spotta på vissa grupper och visa att man kan skrivas ner lönerna hur lågt som helst. Vi upplevde samma sak under många åt med tidningsbudsavtalet, där kilometertabellerna och ackorden gav bolagen möjlighet att sänka lönen i stort sett obegränsat på cykel- och gångdistrikten. Genom det så kallade "dårhusavtalet" för tidningsbuden kraschade man hela branschen till slut. Trots att fasta månadslöner infördes 2008 för tidningsbuden har man aldrig lyckats resa branschen till någon normalitet för nattarbetare igen. Du glömde skriva att ackordet (grundlönen) höjs för reklamutdelare med ca 0,5 öre per år.

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.