Treåriga avtal ok för industrins fack
Avtal. I dag kom beskedet att industrifacken inte har något emot treåriga avtal. IF Metall gör därmed avsteg från den linje som LO-förbunden har enats om. – Det förvånar mig att facken är beredda att teckna så långa avtal, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Årets avtalsrörelse börjar ta fart. De speciella industrimedlarna – de opartiska ordförandena – lämnade i går en första skiss till uppgörelse. Ett förslag som innehåller treåriga avtal.
Både arbetsgivarna på industrisidan och de samlade industrifacken – GS, IF Metall och Livs samt tjänstemannaförbunden Sveriges Ingenjörer och Unionen – är i ett första svar positiva till treåriga uppgörelsen, skriver tidningen Arbetet.
– Att arbetsgivarna vill ha det är inte förvånande, kommenterar Lars Lindgren. Men Transport är definitivt inte intresserade av treårsavtal.
Det avtal som industrifacken sluter med sina arbetsgivare blir dock oftast vägledande för de övriga uppgörelserna. Inför årets förhandlingar har förbunden inom LO enats om att kräva 2,8 procent i löneökningar, eller minst 672 kronor mer i månaden till alla som tjänar under 24 000 kronor. Samordningen mellan LO-facken slår också fast att kravet ska var ettåriga avtal.
– Med korta avtal håller sig arbetsgivarna i skinnet, säger Lars Lindgren. Då vet de att de inte kan jävlas med våra medlemmar.
Han går därmed emot IF Metalls ordförande Anders Ferbe som i Arbetet kommenterar skissen från de opartiska ordförandena:
– Förslaget är treåriga avtal där sista året är uppsägningsbart, och där lönerna höjs vart och ett av åren. Vi har svarat att vi är redo att testa en sådan konstruktion, under förutsättning att innehållet blir rätt.
Industriarbetsgivarnas svar på fackens lönekrav är 1,5 procent.