Debatt

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Detta agerande underminerar till viss del den blockad som Transportarbetareförbundet infört mot Tesla för att stödja IF Metall, en arbetsgivare som konsekvent vägrar teckna kollektivavtal med IF Metall och därmed förkastar rimliga arbetsvillkor och trygghet för sina anställda.

Transportarbetareförbundets blockad är tydlig och effektiv: inga Teslor hanteras av hamnarbetare i Trelleborg eller någon annan svensk hamn. Men medan medlemmarna står fast vid sina principer, väljer Trelleborgs hamn att aktivt undergräva konflikten genom att erbjuda lokaler till Tesla. Detta är inte en neutral handling – det är ett medvetet ställningstagande som stöder en arbetsgivare i konflikt med facket, i detta fall IF Metall.

Vad signalerar detta? Att pengar och affärsmöjligheter väger tyngre än solidaritet och rättvisa arbetsvillkor. Trelleborgs hamns agerande sänder en farlig signal till företag som Tesla: att fackliga varsels kraft kan kringgås med hjälp av företag som prioriterar sin egen vinning över principer. Detta äventyrar inte bara blockaden mot Tesla utan också förtroendet för den svenska modellen, där parterna förväntas respektera varandra även under konflikt.

Den svenska arbetsmarknaden bygger på solidaritet och respekt för fackliga åtgärder. Genom att hyra ut lokaler till Tesla visar Trelleborgs hamn en total brist på lojalitet mot dessa värderingar. Det är ett direkt slag mot Transportarbetareförbundets medlemmar, som varje dag arbetar för att hålla hamnens verksamhet i gång. Hur kan en arbetsplats som förlitar sig på sina arbetare samtidigt så öppet motarbeta deras kamp för rättvisa villkor?

Detta är större än enskilda affärsbeslut. Det handlar om vilket samhälle vi vill leva i. Ska företag som vägrar kollektivavtal och att respektera arbetstagares rättigheter kunna belönas? Eller ska vi stå upp för en arbetsmarknad där rättvisa och trygghet går före girighet?

Trelleborgs hamn har inte bara valt att passivt ignorera konflikten – de har aktivt gett stöd åt en part som vägrar spela enligt de regler som byggt svensk arbetsmarknad. Det är ett svek mot facket, mot hamnens arbetare och mot de värden som hållit Sverige starkt.

Transportarbetareförbundet har gjort sitt: blockaden är tydlig, effektiv och nödvändig. Men om blockaden ska ha verklig tyngd krävs att andra aktörer tar sitt ansvar. Trelleborgs hamn borde visa ryggrad och stå upp för principer snarare än att sälja ut dem för kortsiktiga vinster.

Samhället behöver agera nu. Affärer får aldrig gå före rättvisa. Det är dags för Trelleborgs hamn att dra tillbaka sitt stöd till Tesla och visa respekt för den svenska modellen och de arbetare som håller hamnen i gång varje dag. Solidaritet kan inte vara till salu.

Transportarbetareförbundet står bakom IF Metalls krav med kollektivavtal på Tesla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.