Debatt

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Detta agerande underminerar till viss del den blockad som Transportarbetareförbundet infört mot Tesla för att stödja IF Metall, en arbetsgivare som konsekvent vägrar teckna kollektivavtal med IF Metall och därmed förkastar rimliga arbetsvillkor och trygghet för sina anställda.

Transportarbetareförbundets blockad är tydlig och effektiv: inga Teslor hanteras av hamnarbetare i Trelleborg eller någon annan svensk hamn. Men medan medlemmarna står fast vid sina principer, väljer Trelleborgs hamn att aktivt undergräva konflikten genom att erbjuda lokaler till Tesla. Detta är inte en neutral handling – det är ett medvetet ställningstagande som stöder en arbetsgivare i konflikt med facket, i detta fall IF Metall.

Vad signalerar detta? Att pengar och affärsmöjligheter väger tyngre än solidaritet och rättvisa arbetsvillkor. Trelleborgs hamns agerande sänder en farlig signal till företag som Tesla: att fackliga varsels kraft kan kringgås med hjälp av företag som prioriterar sin egen vinning över principer. Detta äventyrar inte bara blockaden mot Tesla utan också förtroendet för den svenska modellen, där parterna förväntas respektera varandra även under konflikt.

Den svenska arbetsmarknaden bygger på solidaritet och respekt för fackliga åtgärder. Genom att hyra ut lokaler till Tesla visar Trelleborgs hamn en total brist på lojalitet mot dessa värderingar. Det är ett direkt slag mot Transportarbetareförbundets medlemmar, som varje dag arbetar för att hålla hamnens verksamhet i gång. Hur kan en arbetsplats som förlitar sig på sina arbetare samtidigt så öppet motarbeta deras kamp för rättvisa villkor?

Detta är större än enskilda affärsbeslut. Det handlar om vilket samhälle vi vill leva i. Ska företag som vägrar kollektivavtal och att respektera arbetstagares rättigheter kunna belönas? Eller ska vi stå upp för en arbetsmarknad där rättvisa och trygghet går före girighet?

Trelleborgs hamn har inte bara valt att passivt ignorera konflikten – de har aktivt gett stöd åt en part som vägrar spela enligt de regler som byggt svensk arbetsmarknad. Det är ett svek mot facket, mot hamnens arbetare och mot de värden som hållit Sverige starkt.

Transportarbetareförbundet har gjort sitt: blockaden är tydlig, effektiv och nödvändig. Men om blockaden ska ha verklig tyngd krävs att andra aktörer tar sitt ansvar. Trelleborgs hamn borde visa ryggrad och stå upp för principer snarare än att sälja ut dem för kortsiktiga vinster.

Samhället behöver agera nu. Affärer får aldrig gå före rättvisa. Det är dags för Trelleborgs hamn att dra tillbaka sitt stöd till Tesla och visa respekt för den svenska modellen och de arbetare som håller hamnen i gång varje dag. Solidaritet kan inte vara till salu.

Transportarbetareförbundet står bakom IF Metalls krav med kollektivavtal på Tesla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.