Mehdi Ben Sennah, taxichaufför som kör med procentlön för en åkare ansluten till Taxi Stockholm.
Close
”Vi arbetar långa arbetspass på 12–13 timmar, sex dagar i veckan. Något borde göras för att vi ska få bättre inkomster. Höj lönen eller procenten”, säger Mehdi Ben Sennah, som kör med procentlön för en åkare ansluten till Taxi Stockholm.
Close

Trögt i förhandlingarna om nytt avtal för taxi

Taxiförhandlingarna fortsätter. Transports förbundsstyrelse har beslutat att göra ett försök till. I de segdragna förhandlingarna vill arbetsgivarna inte ens betala de 2,2 procent i löneökningar som andra på arbetsmarknaden fått.

– Förbundsstyrelsen har haft en djupgående diskussion om taxiavtalet och är väl insatt i problematiken. Den har rekommenderat förhandlingsledningen att fortsätta arbetet med att få ett avtal med motparten, säger Lars Lindgren, Transports ordförande.

Taxiavtalet löpte ut den sista juni. Tre månader senare verkar arbetsgivarsidan inte ha någon brådska
i förhandlingarna.

– Förra gången gick vi nio månader över tiden, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafik-
ens arbetsgivareförbund (BA).

Avtalet för taxiförarna är förmodligen ett av de svåraste kollektivavtalen att förhandla om av flera skäl.

Organisationsgraden är låg. BA organiserar en minoritet av företagen i branschen. Detsamma gäller Transports andel av de anställda.

Kollektivavtalets villkor avgör därför inte prisbilden på taximarknaden. Konkurrensen påverkas mer av annat.

Den fria etableringsrätten som infördes för 25 år sedan har lett till en överetablering. Överskottet av taxibilar pressar ner priserna på resor och därmed lönerna.

Lönerna pressas även ner när kommuner och landsting upphandlar färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Då gäller nästan alltid lägsta pris utan hänsyn till kvalitet.

Ytterligare en faktor som trycker ner lönerna är de procentlöner som en stor del av förarna har. Deras lön är en viss procentsats av inkört belopp, vanligtvis mellan 35 och 40 procent.

Procentlön ger vanligtvis låg timpenning som måste kompenseras med långa arbetspass.

– Då räcker inte 40 timmars arbetsvecka för att få mat på bordet, säger Lars Mikaelsson, central ombudsman på Transport.

– Motparten säger att förarna inte skulle producera i samma utsträckning om procentlönerna tas bort, men jag tycker det är konstigt att provisionslöner tillåts i trafiken.

För procentförarna innebär inte en avtalsmässig löneökning på
2,2 procent att de automatiskt får högre lön.

– Nej, åkaren måste antingen höja taxan eller förarens andel av inkört belopp för att lönen ska öka. I annat fall måste förare köra längre arbetspass för att tjäna mer, förklarar Lars Mikaelsson.

På arbetsgivarsidan vill åkarna inte ens höja löner och ersättningar med de 2,2 procent som gäller för övrig arbetsmarknad. De tycker till och med att försäkringarna i avtalet är ett för dyrt inslag.

– Taxiföretagen har en hård ekonomisk situation, säger Anders Norberg, BA.

Förarna skulle kunna säga detsamma om sin privatekonomi och ha det som argument för högre löner.

– Våra löner har inte hängt med övriga branscher. Vi är jävligt förbannade över situationen, säger Saied Tagavi, fackligt aktiv på Taxi Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.