Soptröskel i Örebro.
Close
Två gånger i veckan tömmer sopgubbarna i Örebro markbehållarna på denna gård. Skyddsombudet har fotat den tröskel/kant som de måste kliva över för att komma åt att fästa kranens stroppar i säckarna.
Close

Tröskeln som kan få en sopgubbe på fall

21 centimeter hög och 26 centimeter bred. Sopgubbarna i Örebro kan snubbla på tröskeln och halka när snö och is täcker plåten. Skyddsombudet kräver att platsen byggs om – och trots många inblandade kommer det att ske.

Christer Karlsson, skyddsombud vid Ragn-Sells i Örebro, berättar att sopgubbarna reagerade direkt på tröskeln, eller kanten, inne på gården i ett område med flerfamiljshus. När hämtningen startade i september visade det sig att sopgubbarna för att kunna tömma markbehållarna med sopor måste kliva över tröskeln.

– De riskerar att snubbla över den, säger Christer Karlsson. Den är av plåt så den blir hal när det fryser på eller snöar. Dessutom är det för mörkt vid den här hämtningsplatsen.

Han vänder sig mot att Örebro kommun har godkänt hämtningsplatsen när bygglov beviljades. Men i sin anmälan till Arbetsmiljöverket riktar han sig mot arbetsgivaren Ragn-Sells. Förslaget är att upphöjningen tas bort eller byggs in med en trappa, i halkfritt material och med räcken.

– Jag väntar på svar från kommunen, säger Andreas Kihlberg på Ragn-Sells i Örebro, som är medveten om risken att halka och snubbla.

– Vi har haft liknande problem tidigare och då har behållarna flyttats, fortsätter han. Jag hoppas att vi snart ska få bort eller bygga in den här rampen.

Hans kontakt på Örebros tekniska förvaltning ser inte omedelbart att kommunen äger problemet:

– Vi har en pågående diskussion, bekräftar kommunens Anders Sundin. Men det är ju fastighetsägaren som har utformat gården, och den här rampen är inget som vi formellt kan i vända mot.

Dock har Anders Sundin och hans chef på avfallsenheten Helena Lindström agerat, ringer de båda tillbaka för att berätta:

– Nu har vi haft kontakt med fastighetsägaren och han kommer att ta kontakt med sopgubbarnas skyddsombud. Rampen ska byggas bort på något sått som är ok för sopgubbarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.