Truckförare frågas ut om livsfarligt arbete

Trucken är den i särklass farligaste maskinen i yrkeslivet. Trots strikta regler rapporteras 800-900 truckolyckor per år. För att få reda på orsaken uppmanas 3 000 truckförare nu att besvara en frågeenkät.

Undersökningen om truckförarnas arbetsmiljö genomförs av TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd som arbetar med yrkesutbildning och arbetsmiljö.

I början av februari dimper frågeformulären ner hos truckförarna. De har valts ut eftersom de gått en truckförarutbildning i TYA:s regi. Enkätundersökningen sker inom ramen för projektet ”Trucksäkerhet på TYA” och genomförs med hjälp av Statistiska Centralbyrån, SCB.

Enligt Arbetsmiljöverkets statistik har 4 000 arbetsolyckor med truck, som lett till sjukskrivning, anmälts mellan åren 2008 och 2012. 82 procent av de drabbade var män och 18 procent kvinnor.

Under lågkonjunkturen 2009 minskade antalet truckolyckor tillfälligt för att sedan åter skjuta fart. Orsaken till de höga olyckstalen är främst att förarna tappar kontrollen över trucken när de kör.

TYA hoppas genom undersökningen få mer klarhet i varför truckarbetet är så riskfyllt och vad som kan bidra till att förbättra säkerheten. För att kunna dra så säkra slutsatser som möjligt är det viktigt att personerna som får enkäten verkligen tar sig tid att svara på frågorna, betonar projektledaren Maria Vigren.

Liksom SCB oroas hon av att människors intresse för att delta i statistiska undersökningar har minskat. Det leder i förlängningen till att slutsatserna blir mer osäkra.

– Trots att truckarbetet är väldigt reglerat genom föreskrifter och utbildningsbevis är det här fortfarande ett jättestort problem. Konsekvenserna blir ofta allvarliga för dem som skadas.

Maria Vigren vill inte gå händelserna i förväg och spekulera i skälen till de många olyckorna. Hon tror svaren går att finna i bland annat arbetsorganisationen på olika företag och ifall arbetsmiljö och praxis uppmuntrar till säkra eller mer riskfyllda beteenden.

Spelar stress in i olyckorna?

– När man pratar med personer som kör truck nämner de stress, men det är ett stort och svårdefinierbart begrepp. Det är för att få del av truckförarnas erfarenheter och kunskaper som vi vänder oss direkt till dem. Vi vill veta hur de ser på sin arbetsmiljö, förklarar Maria Vigren.

Under våren kommer enkätsvaren att analyseras av en projektgrupp med bland annat företrädare för Transport. Resultaten väntas sedan att presenteras framåt sommaren.

 

Fotnot. TYA står för Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd och är ett samarbetsorgan mellan arbetsgivare och fackförbund inom transportsektorn. TYA arbetar med att förbättra arbetsmiljön, kunskapen och statusen inom branschen och erbjuder anställda olika kurser. Läs mer på www.tya.se

40 procent av alla anmälda truckolyckor som ledde till sjukfrånvaro mellan åren 2008 och 2009 inträffade inom tillverkningsindustrin. 23 procent skedde inom parti- och detaljhandeln och nästan lika många, 21 procent, inom transportbranschen.

Under samma period inträffade fyra dödsolyckor där truckar var inblandade. Två av de dödade var chaufförer. Allt enligt Arbetsmiljöverkets statistik, ”Korta arbetsskadefakta nr 4/2013 Truckar”. Läs mer på www.av.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Heinz:
    18 mars, 2018

    Det förekommer undermåliga utbildningar där förare har godkänts utan kunskaperna som krävs. Hur det kan gå till är för mig en gåta. När jag gick utbildningen så var det krav på att man skulle kunna teori och körning, annars inget utbildningsbevis. Även läkarundersökning om man är lämplig struntas det i. Det som jag har nämnt ovan bidrar nog till olyckor.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.