Truckförare frågas ut om livsfarligt arbete

Trucken är den i särklass farligaste maskinen i yrkeslivet. Trots strikta regler rapporteras 800-900 truckolyckor per år. För att få reda på orsaken uppmanas 3 000 truckförare nu att besvara en frågeenkät.

Undersökningen om truckförarnas arbetsmiljö genomförs av TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd som arbetar med yrkesutbildning och arbetsmiljö.

I början av februari dimper frågeformulären ner hos truckförarna. De har valts ut eftersom de gått en truckförarutbildning i TYA:s regi. Enkätundersökningen sker inom ramen för projektet ”Trucksäkerhet på TYA” och genomförs med hjälp av Statistiska Centralbyrån, SCB.

Enligt Arbetsmiljöverkets statistik har 4 000 arbetsolyckor med truck, som lett till sjukskrivning, anmälts mellan åren 2008 och 2012. 82 procent av de drabbade var män och 18 procent kvinnor.

Under lågkonjunkturen 2009 minskade antalet truckolyckor tillfälligt för att sedan åter skjuta fart. Orsaken till de höga olyckstalen är främst att förarna tappar kontrollen över trucken när de kör.

TYA hoppas genom undersökningen få mer klarhet i varför truckarbetet är så riskfyllt och vad som kan bidra till att förbättra säkerheten. För att kunna dra så säkra slutsatser som möjligt är det viktigt att personerna som får enkäten verkligen tar sig tid att svara på frågorna, betonar projektledaren Maria Vigren.

Liksom SCB oroas hon av att människors intresse för att delta i statistiska undersökningar har minskat. Det leder i förlängningen till att slutsatserna blir mer osäkra.

– Trots att truckarbetet är väldigt reglerat genom föreskrifter och utbildningsbevis är det här fortfarande ett jättestort problem. Konsekvenserna blir ofta allvarliga för dem som skadas.

Maria Vigren vill inte gå händelserna i förväg och spekulera i skälen till de många olyckorna. Hon tror svaren går att finna i bland annat arbetsorganisationen på olika företag och ifall arbetsmiljö och praxis uppmuntrar till säkra eller mer riskfyllda beteenden.

Spelar stress in i olyckorna?

– När man pratar med personer som kör truck nämner de stress, men det är ett stort och svårdefinierbart begrepp. Det är för att få del av truckförarnas erfarenheter och kunskaper som vi vänder oss direkt till dem. Vi vill veta hur de ser på sin arbetsmiljö, förklarar Maria Vigren.

Under våren kommer enkätsvaren att analyseras av en projektgrupp med bland annat företrädare för Transport. Resultaten väntas sedan att presenteras framåt sommaren.

 

Fotnot. TYA står för Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd och är ett samarbetsorgan mellan arbetsgivare och fackförbund inom transportsektorn. TYA arbetar med att förbättra arbetsmiljön, kunskapen och statusen inom branschen och erbjuder anställda olika kurser. Läs mer på www.tya.se

40 procent av alla anmälda truckolyckor som ledde till sjukfrånvaro mellan åren 2008 och 2009 inträffade inom tillverkningsindustrin. 23 procent skedde inom parti- och detaljhandeln och nästan lika många, 21 procent, inom transportbranschen.

Under samma period inträffade fyra dödsolyckor där truckar var inblandade. Två av de dödade var chaufförer. Allt enligt Arbetsmiljöverkets statistik, ”Korta arbetsskadefakta nr 4/2013 Truckar”. Läs mer på www.av.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Heinz:
    18 mars, 2018

    Det förekommer undermåliga utbildningar där förare har godkänts utan kunskaperna som krävs. Hur det kan gå till är för mig en gåta. När jag gick utbildningen så var det krav på att man skulle kunna teori och körning, annars inget utbildningsbevis. Även läkarundersökning om man är lämplig struntas det i. Det som jag har nämnt ovan bidrar nog till olyckor.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.