Truckförare frågas ut om livsfarligt arbete
Trucken är den i särklass farligaste maskinen i yrkeslivet. Trots strikta regler rapporteras 800-900 truckolyckor per år. För att få reda på orsaken uppmanas 3 000 truckförare nu att besvara en frågeenkät.
Undersökningen om truckförarnas arbetsmiljö genomförs av TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd som arbetar med yrkesutbildning och arbetsmiljö.
I början av februari dimper frågeformulären ner hos truckförarna. De har valts ut eftersom de gått en truckförarutbildning i TYA:s regi. Enkätundersökningen sker inom ramen för projektet ”Trucksäkerhet på TYA” och genomförs med hjälp av Statistiska Centralbyrån, SCB.
Enligt Arbetsmiljöverkets statistik har 4 000 arbetsolyckor med truck, som lett till sjukskrivning, anmälts mellan åren 2008 och 2012. 82 procent av de drabbade var män och 18 procent kvinnor.
Under lågkonjunkturen 2009 minskade antalet truckolyckor tillfälligt för att sedan åter skjuta fart. Orsaken till de höga olyckstalen är främst att förarna tappar kontrollen över trucken när de kör.
TYA hoppas genom undersökningen få mer klarhet i varför truckarbetet är så riskfyllt och vad som kan bidra till att förbättra säkerheten. För att kunna dra så säkra slutsatser som möjligt är det viktigt att personerna som får enkäten verkligen tar sig tid att svara på frågorna, betonar projektledaren Maria Vigren.
Liksom SCB oroas hon av att människors intresse för att delta i statistiska undersökningar har minskat. Det leder i förlängningen till att slutsatserna blir mer osäkra.
– Trots att truckarbetet är väldigt reglerat genom föreskrifter och utbildningsbevis är det här fortfarande ett jättestort problem. Konsekvenserna blir ofta allvarliga för dem som skadas.
Maria Vigren vill inte gå händelserna i förväg och spekulera i skälen till de många olyckorna. Hon tror svaren går att finna i bland annat arbetsorganisationen på olika företag och ifall arbetsmiljö och praxis uppmuntrar till säkra eller mer riskfyllda beteenden.
Spelar stress in i olyckorna?
– När man pratar med personer som kör truck nämner de stress, men det är ett stort och svårdefinierbart begrepp. Det är för att få del av truckförarnas erfarenheter och kunskaper som vi vänder oss direkt till dem. Vi vill veta hur de ser på sin arbetsmiljö, förklarar Maria Vigren.
Under våren kommer enkätsvaren att analyseras av en projektgrupp med bland annat företrädare för Transport. Resultaten väntas sedan att presenteras framåt sommaren.
Fotnot. TYA står för Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd och är ett samarbetsorgan mellan arbetsgivare och fackförbund inom transportsektorn. TYA arbetar med att förbättra arbetsmiljön, kunskapen och statusen inom branschen och erbjuder anställda olika kurser. Läs mer på www.tya.se
40 procent av alla anmälda truckolyckor som ledde till sjukfrånvaro mellan åren 2008 och 2009 inträffade inom tillverkningsindustrin. 23 procent skedde inom parti- och detaljhandeln och nästan lika många, 21 procent, inom transportbranschen.
Under samma period inträffade fyra dödsolyckor där truckar var inblandade. Två av de dödade var chaufförer. Allt enligt Arbetsmiljöverkets statistik, ”Korta arbetsskadefakta nr 4/2013 Truckar”. Läs mer på www.av.se