”Truckzonen är livsfarlig mark för chaufförer”

Torsdagen den 15 april 2010 hände det som inte får hända. Terminalarbetaren Frank Bylin krossade en lastbilschaufför under däcken på sin hjullastare. Nu är han en efterfrågad föreläsare och far landet runt med sin historia för att varna kollegor, gymnasieelever och arbetsledare.

Frank Bylin har tidigare beskrivit olyckan i Transportarbetaren. Just den här vinterkvällen träffar han 16 truckförare, varav en är tjej, på Schenkers terminal i Lunda, väster om Stockholm.

Om några timmar ska de gå på sitt nattskift. Deltagarna lyssnar allvarligt, med blickarna riktade mot Frank.

– Här framme ska bara jag stå, ingen av er, säger han. Jag ska bli ensam om det här. Det är därför jag står här.

Frank har jobbat som maskinförare i 36 år och de senaste dryga 25 på Schenker i Västerås. Där är han skyddsombud och arbetar dessutom på fler håll som maskininstruktör. Så det var ödets nyck som var framme den där vårdagen för snart två år sedan. Frank beskriver:

– Jag tittar i backkamera och speglar. Fyra meter bakom maskinen finns ingenting, så jag börjar backa.

Så plötsligt rusar en lastbilschaufför in i truckarbetarnas zon, bakom hjullastaren. För att skynda på arbetet och komma i väg vill han hämta en vara för egen maskin. Frank har inte en chans att se föraren.

– Jag krossade honom, från fötterna och upp genom hela kroppen. 17 ton fick han över sig, en arbetskamrat, som jag jobbat med i 20 år.

Arbetskamraten låg död på terminalgolvet tre, fyra meter från Frank när han på darriga ben steg ur hjullastaren för att se efter vem han kört över. Den bilden etsade sig för evigt fast i hans minne när han, på polisens order, stod kvar på samma plats i en timme och 48 minuter.

En ambulanssjukvårdare såg att Frank skakade och frös av chocken, men polisen hindrade vårdaren från att lägga en filt om honom.

– En av dem frågade mig: ”Vad har du för utbildning på den där?” Ingenting om hur jag mådde. De täckte aldrig över min döda kamrat heller.

Varje gång Frank står inför kollegor och arbetsledare inom Schenkerkoncernen, framför gymnasieelever och truckinstruktörer river han upp alla sår igen.

– När jag kör från Stockholm och hem till Sala igen kommer jag bara att tänka på olyckan. Det brukar ta mig två dagar att komma igen, men har jag hjälpt bara någon av er genom att berätta, så är det värt det.

Frank visar overheadbilder från olyckan. Det är knäpptyst i salen, när han tar till en strängare röst:

– I många år har jag tjatat om att det är för slappt med arbetskläder, både bland ”terminalare” och chaufförer.

Se på er själva, hur ni är klädda när ni ska ut och jobba? Det är under all kritik, bara mörka kläder! Ni ser inte era jobbarkompisar och de ser inte er. Ni ska ha gula varselkläder med reflex!

Frank skickar runt en uppsättning T-shirts och sweatshirts till deltagarna med orden:

– Kommer ni ihåg bilden av chauffören? Han syntes inte, han var svart fast det var mitt på dagen och solljus. Jag hade inte en chans, när han hoppade in bakom maskinen. Nu grubblar jag: Om han haft gul varseljacka, hade jag sett honom blinka till i backspegeln då? Hade han i så fall överlevt?

På Schenker i Västerås har en rad åtgärder vidtagits efter olyckan. Förutom att trycka på arbetsledningen om heltäckande varselkläder slår Frank ett slag för:

  • ta fram regler, informera om dem muntligt, via informationsblad och skyltar
  • truckförare: kika alltid i backkamera och speglar innan du backar
  • chaufförer: håll alltid ögonkontakt med truck- och maskinförare
  • dra tydliga linjer som markerar truckzoner, helst belysta på vintern
  • förbud för chaufförer att kliva in i truckzonerna, annat än när de ska prata med terminalarbetaren som hanterar deras last
  • säg ifrån, stoppa arbetet och rapportera förare som ”springer” i truckzonen till arbetsledningen
  • enkel tillbudsrapportering med block som arbetarna bär i fickan
  • dämpa farten och följ gällande hastighetsbegränsning, i Västerås gäller 20 kilometer i timmen i terminalområdet och 5 i hallen
  • regelbundna skyddsronder med skyddsombud och ledning, uppföljning och åtgärder.

När Frank tystnar tar en av deltagarna till orda:

– Jag tycker det är jävligt modigt av dig att du ställer upp och berättar. Nu kommer jag att tänka till lite extra. Tidigare har man ibland varit så irriterad att man tyckt att chaufförerna som springer i terminalen får skylla sig själva. Efter det här kommer jag tänka till lite och sakta ner.

En annan beskriver arbetsplatsen som ”vilda västern” på natten och anser att varselkläder vore ”galant”, så att truckförarna slapp sitta på helspänn och vara rädda. Kollegan bredvid tycker att chaufförerna också borde ha varselkläder:

– De är riktigt farliga!

Frank håller med och säger att han kan gå till vilken förare som helst och säga:

– Sätt på dig västen. Ni har också rätt att säga till chaufförer att de inte får komma in på terminalen, ifall de inte sköter sig.

Truckansvariga Pierre Cauwenbergh påpekar att de anställda ska vända sig till arbetsledningen om de upplever att förare uppträder vårdslöst.

– Skriv en tillbudsrapport, det behöver inte vara en uppsats, så har vi lättare att vända oss till åkeriet och kräva åtgärder, uppmanar han.

Jobbarkompisarna Per-Erik Johansson och Stefan Alfredsson tycker det är konstigt att det inte händer fler olyckor än det gör.

– Det är många truckar och hög fart. Folk tänker sig inte för, att det är tunga maskiner vi hanterar. Alla slåss om det trånga utrymmet och värst är att det är så trångt. Chaufförerna är farligast, de leker med döden varje dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.