Trygga jobb viktigaste kravet för chaufförer och terminalare
Transport kräver trygga anställningar för chaufförer och terminalarbetare. Biltrafikens arbetsgivareförbund vill ha mer flexibilitet, bland annat förlängd provanställning. Det framkom när parterna utbytte krav inför vårens avtalsförhandlingar.
Snart startar en ny avtalsrörelse som omfattar över tre miljoner löntagare. Transport har hållit en stor avtalskonferens och i mitten av november träffades parterna på åkeriområdet för överläggningar.
– Det har blivit tradition att vår förhandlingsdelegation träffar arbetsgivarnas. Den här gången inledde vi med en diskussion om åkeribranschens problem och behovet av ett utökat beställaransvar, säger Magnus Larsson, central åkeriombudsman på Transports förbundskontor.
Fast den viktigaste punkten på dagordningen var avtalskraven. Magnus Larsson säger:
– Vi har ett krav som överskuggar alla andra. Det handlar om att trygga jobben för våra medlemmar. Det blir vanligare och vanligare med deltider och visstidsanställningar, där den anställde sedan är piskad att jaga mertid.
– Det här har tyvärr kommit in även i åkeribranschen. Det är inte alls bra. Människor ska inte behöva sova med mobiltelefonen under kudden.
Larsson konstaterar att mycket av det som arbetsgivarna, Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA), begär är krav som funnits med även i tidigare avtalsrörelser:
– Större flexibilitet går som en röd tråd i allt de lägger fram. Möjligheten att provanställa ska utökas från dagens sex månader, till tolv. De vill ha större frihet att göra avsteg från arbetstidsregler i kollektivavtalet. Uppgörelsen ska kunna göras med den enskilde arbetstagaren, utan inblandning från facket.
– BA vill ha en lång avtalsperiod. Och det är märket som ska gälla, hävdar de. Vi har kontrat med att det inte kommer att finnas något märke i den här avtalsrörelsen. Det är ju konsekvensen av att LO inte fick fram en samordning.