TTIP – frihandel med risker

Debatt. Sedan början av 2013 har förhandlingarna kring det enorma frihandelsavtalet TTIP pågått mellan USA och EU. Avtalet har fått utstå en hel del kritik och frågan är vilka risker det finns med ett stort handelsavtal över Atlanten?

TTIP – frihandel med risker
Sedan början av 2013 har förhandlingarna kring det enorma frihandelsavtalet TTIP pågått mellan USA och EU. Avtalet har fått utstå en hel del kritik och frågan är vilka risker det finns med ett stort handelsavtal över Atlanten?
Avtalet går i korthet ut på att ta bort handelshinder av olika sorter, det innebär att man diskuterar allt från tullavgifter till olika standarder för produkter. Tanken med avtalet är helt enkelt att förenklade regler ger mer handel och därmed större tillväxt.

Att båda sidorna av Atlanten är intresserade av detta är knappast förvånande i och med att den årliga handeln mellan USA och EU uppgår till svindlande 800 miljarder euro. Det motsvarar i runda slängar hälften av all handel i världen. Och skulle denna handel öka med ens någon enstaka procentenhet blir potentialen enorm, inte minst i skuggan av den ekonomiska krisen.

Enklare regler för företag och mindre byråkratiskt krångel kan ju låta som en rimlig idé speciellt när man ser hur mycket administrativt arbete som går åt vid den globala handeln. Bara antalet kontroller av läkemedel som passerar USA har ökat från sex miljoner till 24 de senaste sex åren.

Och vissa standarder borde vara enkla att enas kring. Att det exempelvis finns olika regler i USA och EU för hur hård plasten får vara på instrumentbrädan i nyproducerade lastbilar känns ju närmast fånigt.

Men samordning av regler kan också innebära risker, speciellt när det gäller regler där det finns en stor skillnad i synen på samhällets roll.

I Europa följer vi en slags försiktighetsprincip där vi inom vissa områden reglerar sådant som kan vara farligt även om riskerna är små, medan man i USA sällan reglerar något som inte har bevisats vara farligt för konsumenten. Ett tydligt exempel på detta är matproduktion där vi inom EU har hårda krav på djurhållning, slakt och antibiotika till djuren – men där USA har mjukare regler. Faktum är att liknande förhandlingar om ett frihandelsavtal som TTIP misslyckades 2007 eftersom det inte gick att enas om regler för hantering av kyckling. (USA tvättar slaktad kyckling i klor, i EU görs det med vanligt vatten.) Just i en tuff förhandling finns såklart alltid risken att EU känner sig tvingat att sänka sina högt ställda krav på våra produkter.

Under EU-valrörelsen påstod flera borgerliga debattörer att ett frihandelsavtal skulle öka handeln och därmed tillväxten så mycket att varje svensk kunde räkna med 1 700 kronor extra i fickan varje år. Hur mycket tillväxt avtalet faktiskt kommer leda till är mycket svårt att säga, men att tala om 1 700 till varje person är väldigt populistiskt.

Som alltid med friare handel finns nämligen risken för utslagning av företag. Vi får säkerligen räkna med att många svenska företag får tuffare att klara sig i en hårdare konkurrens mot amerikanska företag – och konkurser är att vänta. Samtidigt kommer de svenska företag som klarar sig att ha en större marknad att handla med och kan därmed räkna med fler anställda.

Det som är utmaningen för svenska politiker i ett sådant läge är att med en stark arbetsmarknadspolitik kompensera dem som förlorar jobbet så att den ökande handeln faktiskt kommer alla till del. Utan en aktiv politik kommer förmodligen de där extra kronorna som utlovades till gemene man hamna i fickan hos ett fåtal.

 

Fotnot. TTIP är en förkortning av Transatlantic trade and investment partnership.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.