TTIP genomsyras av en antidemokratisk ideologi

Debatt. Det är glädjande att man i Sverige nu har fått upp ögonen för och börjat kritisera det transatlantiska frihandelsavtalet TTIP som är under förhandling mellan EU och USA.

Mest kritik har det planerade investeringsskyddet, den så kallade tvistlösningsmekanismen ISDS, väckt.

Till och med LO, TCO och Saco, som annars antagit en märkligt positiv inställning till avtalet, har i sitt policydokument kring TTIP betonat att de inte vill se en sådan mekanism inkluderad i avtalet.
Det är inte så märkligt – mekanismen är uppenbart problematisk. Den tillåter företag att stämma länder på mångmiljonbelopp om de senare fattar demokratiska beslut som hotar företagens vinstintressen.

Det är till exempel ett sådant investeringsskydd som tillåtit Vattenfall att stämma den tyska staten på 3,7 miljarder euro för ett beslut om att avveckla kärnkraften. Men vi menar att det är viktigt att förstå att ISDS i själva verket bara är ett koncentrat av den antidemokratiska ideologi som genomsyrar hela avtalet.

TTIP:s förespråkare brukar beskriva avtalet som ett frihandelsavtal – en mer adekvat benämning är avregleringsavtal (eller som Natos före detta generalsekreterare Anders Fog Rasmussen har kallat det: ”ett ekonomiskt NATO”).

Traditionella handelsavtal brukar främst innebära avskaffandet eller minskningen av tullar och tariffer. Avsikten med TTIP är förvisso att avskaffa och minska samtliga tullar och tariffer, men främst handlar det om ”harmonisering” av de båda parternas nuvarande och framtida regleringar kring ”inklusive, men inte begränsat till, fordon, kemikalier, läkemedel och andra hälsoindustrier, informations- och kommunikationsteknik samt finansiella tjänster”.

Harmoniseringen är tänkt att upprätthållas genom ett regulatoriskt samarbete mellan parterna som bland annat kommer att innefatta ett permanent samarbetsråd med uppgift att utifrån handelspåverkan utvärdera nya lagförslag.

Det är här den mest grundläggande problematiken börjar framträda. Det vill säga en bakomliggande uppfattning om att vilken lagstiftning som är rimlig, vad som ska anses vara en ”nödvändig reglering”, inte är frågor som ska avgöras av demokratiskt valda församlingar, utan i stället beslutas bakom stängda dörrar av teknokrater mot bakgrund av påverkan på den transatlantiska handeln.

Om den här harmoniseringen realiseras riskerar den med andra ord att bli minst lika problematisk som en ISDS-klausul.

Vidare får man inte glömma att underlaget för avtalets tänkta utformning i första hand tagits fram i samarbete med företag och andra representanter för näringslivet.

I september förra året publicerade CEO
(Corporate Europe Observatory) en lista över 130 möten som kommissionen hållit med ”stakeholders” inför avtalsförhandlingarna, varav 119 stycken, det vill säga hela 93 procent, visade sig ha varit med storföretag och deras lobbygrupper. Allt detta talar sitt tydliga språk.

TTIP-debatten får inte fastna i en diskussion om ISDS vara eller inte vara – avtalets problematik är betydligt mer grundläggande än så.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.