Tuffa böter mot cabotagebrott
Regeringen föreslår kraftfulla sanktioner för den som bryter mot cabotage-regler. Med en avgift på 40 000 kronor hamnar Sverige i topp i Europa, tillsammans med Danmark och Holland.
– En avgift på 40 000 kronor är precis det som Transport har föreslagit, så det är ju jättebra att regeringen verkar ha lyssnat på oss, säger Magnus Falk, utredare på Transport, och fortsätter:
– Men sedan tycker vi såklart att det är underligt att det inte har kommit något lagförslag tidigare. Regeringen har suttit vid makten i åtta år och under den tiden har åkerinäringen fått lida.
Avgiften på 40 000 kronor för den som bryter mot cabotage-reglerna (se faktaruta nedan) är dubbelt så hög som den Transportstyrelsen föreslagit. I Europa är det bara Danmark och Holland som har avgifter på den nivån i dag. Enligt regeringen är syftet att få till en rättvis och effektiv konkurrens inom åkerinäringen.
– Det ska inte löna sig att fuska på de svenska vägarna. Det ska löna sig att jobba, och att vara schyst. Därför föreslår vi nu kraftfulla sanktionsavgifter för den som bryter mot cabotage-reglerna, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), enligt ett pressmeddelande.
”Hoppas att avgiften ska betalas direkt”
Tidigare har avgiften varit så låg, att åkerierna har kunnat tjäna på att medvetet bryta mot lagen, menar Transports utredare, Magnus Falk. En låg straffsats har även gjort att åklagare inte tyckt att det varit intressant att titta på brotten. Men nu blir det ändring på det.
– Jag hoppas att avgiften ska betalas direkt på plats. Då måste åkerierna utrusta förarna med kontanter eller kort fyllda med pengar. Och om du inte kan betala direkt så låses bilen fast, och tid är pengar. Så visst är det avskräckande. Helt klart ett steg i rätt riktning, säger Magnus Falk.
Även ”klampning” på gång
Regeringen meddelar även att de arbetar med lagförslag som ska ge polisen möjlighet till så kallad ”klampning”, alltså att kunna låsa fast fordon som bryter mot reglerna.
– Det är bra, men det krävs jättemycket mer för att få ordning och reda inom åkerinäringen, säger Magnus Falk.
Han efterlyser bland annat en ”holländsk modell” som tvingar åkerierna att anställa sina förare, en vägslitageavgift och ett kraftfullt beställaransvar.
Sveriges Åkeriföretag tycker att det är bra att regeringen vill införa sanktionsavgifter och anser att nivån är rimlig i förhållande till brottet.
– Detta är ett steg i att förbättra regelefterlevnanden på väg. Det är en viktig fråga för våra medlemmar som vi jobbat med länge, säger Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag.