Tuffare klampningsregler på g
Lastbilar som kör illegalt i Sverige ska kunna få sina hjul låsta och hållas kvar tills ägarna har betalat böter. Förslaget, som nyligen lagts av politiker i riksdagens trafikutskott, välkomnas av Transport.
Enligt ett tidigare förslag ska rätten att låsa hjulen med så kallad klampning, på lastbilar som körs illegalt i Sverige, gälla i 24 timmar. Efter det ska det krävas ett åklagarbeslut för att få förlänga klampningen. Men det är alldeles för lamt, anser nio av trafikutskottets ledamöter (S + MP) som därför har lagt ett nytt förslag som ger polisen rätt att hålla kvar fordon som kör illegalt ända tills böterna är betalda.
De skriver bland annat att ”Det behövs skarpa åtgärder som tydligt signalerar till de oseriösa åkerierna att de inte lönar sig att fuska på transportmarknaden i Sverige. Det går att framgångsrikt motarbeta den illegala lastbilstrafiken. Det visas tydligt av utvecklingen i Danmark där den illegala trafiken minskat då myndigheterna fått kraftfullare verktyg för kontroller och straff. Klampning måste kunna genomföras på riktigt i stället för enbart 24 timmar. Det ger fördelar både för seriösa åkerier i Sverige, sysselsättningen, miljön och trafiksäkerheten.”
Förslaget gillas av Transports ordförande Lars Lindgren.
– Det är precis det här vi har sagt hela tiden, säger han. Förslaget att tillåta klampning i 24 timmar för att sen behöva ett åklagarbeslut är i stort sett bara spel för gallerierna. Man klampar av en orsak, att driva in böter. Därför välkomnar vi det här.
Sveriges Åkeriföretag tycker också att det nya förslaget är bra.
– Vi var inte alls lyckliga över den föreslagna 24-timmarsgränsen, säger John Woxström som är jurist på Sveriges Åkeriföretag. Det blir också ett pedagogiskt problem att efter 24 timmar lämna tillbaks nycklarna till chauffören och samtidigt säga att han har körförbud. Det blir förvirrande. Det här förslaget skulle innebära en omedelbar effekt.
Enligt den så kallade cabotagestudien, ett forskningsprojekt vid Lunds tekniska högskola, körs tusentals lastbilar illegalt i Sverige. Brotten handlar om allt ifrån hur länge en lastbil från ett EU-land får köra i ett annat EU-land till manipulation av färdskrivare och slarv med lastsäkring.
Det är nu upp till riksdagen att besluta om förslaget om klampning ska klubbas igenom eller inte. Pia Nilsson, gruppledare för S i trafikutskottet, säger till VLT att hon tror att den nya lagen kommer att införas och börja gälla från den 1 mars 2015.