Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hon talar om Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland, som en hel del prenumeranter fick klara sig utan till morgonkaffet. Besvärligast är situationen på landsbygden, utanför centrala Örnsköldsvik.

– Det är fruktansvärt mycket blåst och då blir det snödrev. Våra distributörer har gjort vad de kunnat, men de som inte lyckats ta sig ut i dag får köra i morgon. Om det är plogat och framkomligt, säger Karin Näslund.

Hon följer utvecklingen på SMHI:s och Örnsköldsviks Allehandas webbsidor och konstaterar efter en promenad att det fortfarande blåser ”hur mycket som helst”. SMHI har utfärdat klass 1-varningar för både vind och snöfall i Ångermanland och östra Medelpad. Där kan vindbyar på upp till 21 meter per sekund uppstå. Styrkor som kan knäcka grenar,  enstaka träd och dessutom ställa till problem för höga fordon och lastbilstrafik.

– Det är inte så där riktigt roligt, konstaterar Karin Näslund som haft kontakt med många av tidningsbuden.

Kollegorna i Kiruna och Gällivare kommuner hade också en tuff natt och morgon med försenade leveranser, rapporterar Norrbottens-Kuriren. I Tärendö i Pajala kommun, Norrbotten, körde en distributör fast i snön och fick invänta bärgare.

Så illa tycks det inte ha gått för buden kring Örnsköldsvik. Karin Näslund beskriver dem som oerhört plikttrogna, utan behov av förhållningsregler för när de ska ge sig ut i vinterväglaget och när de bör stanna hemma.

– Det avgör buden själva. Vi kan inte alla sträckor och buden är så erfarna och vana att köra. De vet oftast var det kan vara problem. Den här vintern har varit jättetuff, så här mycket snö har vi inte haft på flera år. Väghållningen är en stor diskussion bland distributörerna.

Klagomål på utebliven tidning når inte Karin Näslund utan kommer till företagets kundcenter, men hon tror att prenumeranterna har förståelse.

– Det står ju i tidningen att vi haft problem. Hur det går i morgon beror på vädret och väghållningen, om det plogas eller inte. Det kan ju också falla träd över vägen.

Uppmanar ni tidningsbuden att ta med sig särskild utrustning som snöskyfflar, varm dryck och filtar till exempel?

– Det är många som tar det med sig, men det är inget som vi säger ska finnas, svarar Karin Näslund.

Vädret har ställt till problem på fler håll. På tisdagsmorgonen skrev Sundsvalls Tidning om en olycka på E14 i Ånge kommun. Ett lastbilssläp touchade en taxibil som körde av vägen och ner i diket, enligt räddningstjänsten. Inblandade personer fördes till Bräcke vårdcentral och vägen stängdes av under bärgningsarbetet.

Polisen uppmanar i olika medier trafikanter att inte stressa, hålla avstånd och anpassa farten efter väglaget. Många av Transports yrkesgrupper berörs. I Grums påtalar exempelvis kommunen på sin hemsida att snö och blåst kan göra det svårt för sopbilar att ta sig fram, skriver Nya Wermlands-Tidningen.

En rad olyckor har också inträffat på vägarna i Skåne under natten och morgonen och Trafikverket och polisen varnar för halt väglag. Vid 1.30-tiden körde en lastbilschaufför av vägen och ner i diket från E22 vid Eslöv och några timmar senare råkade ännu en lastbilsförare ut för samma sak på E4 mellan Nyvång och Kropp, rapporterar ystad.lokaltidningen.se.

Trafikverket skriver på sin webb att SMHI utfärdat klass 1-varning i stora delar av landet och klass 2-varning i Jämtland och Norrbottens län. ”De närmaste dagarna väntas hårda vindbyar i kombination med snö eller blötsnö i större delen av landet.”

Besvärligt väglag mot norska gränsen tas också upp ”med kolonnkörning på E10 som följd”.

 

Fotnot. Klass 1-varning: Besvärlig utveckling av vädret som kan innebära vissa risker för allmänheten och störningar för en del samhällsfunktioner.

Klass 2-varning: Vädret kan utvecklas så att det uppstår fara för allmänheten, stora materiella skador och störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att hålla koll på ny information via internet, radio och tidningar.

(Karin Näslund på Tidningstjänst har samma namn som chefredaktör Karin Näslund på Örnsköldsviks Allehanda, men det är alltså två olika personer).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne:
    18 januari, 2018

    Vad är annat att förvänta eftersom vinterväghållningen är på väg ett helt eller delvis nedmonteras.
    Numera ska dessutom plogbilen lämna några cm snö kvar på vägbanan därefter pytsa ut lite saltvatten, i förväntan om att bilisterna ska blåsa bort denna sörja. Istället återfryser snömodden och det blir blixthalka - helt oförståeligt enligt expertisen, men det är ändå ett faktum.
    Plogbilen ska ha elden med sig varpå han sedan strör ut 15 gram salt/m2 = halkfri vägbana.

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.