Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hon talar om Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland, som en hel del prenumeranter fick klara sig utan till morgonkaffet. Besvärligast är situationen på landsbygden, utanför centrala Örnsköldsvik.

– Det är fruktansvärt mycket blåst och då blir det snödrev. Våra distributörer har gjort vad de kunnat, men de som inte lyckats ta sig ut i dag får köra i morgon. Om det är plogat och framkomligt, säger Karin Näslund.

Hon följer utvecklingen på SMHI:s och Örnsköldsviks Allehandas webbsidor och konstaterar efter en promenad att det fortfarande blåser ”hur mycket som helst”. SMHI har utfärdat klass 1-varningar för både vind och snöfall i Ångermanland och östra Medelpad. Där kan vindbyar på upp till 21 meter per sekund uppstå. Styrkor som kan knäcka grenar,  enstaka träd och dessutom ställa till problem för höga fordon och lastbilstrafik.

– Det är inte så där riktigt roligt, konstaterar Karin Näslund som haft kontakt med många av tidningsbuden.

Kollegorna i Kiruna och Gällivare kommuner hade också en tuff natt och morgon med försenade leveranser, rapporterar Norrbottens-Kuriren. I Tärendö i Pajala kommun, Norrbotten, körde en distributör fast i snön och fick invänta bärgare.

Så illa tycks det inte ha gått för buden kring Örnsköldsvik. Karin Näslund beskriver dem som oerhört plikttrogna, utan behov av förhållningsregler för när de ska ge sig ut i vinterväglaget och när de bör stanna hemma.

– Det avgör buden själva. Vi kan inte alla sträckor och buden är så erfarna och vana att köra. De vet oftast var det kan vara problem. Den här vintern har varit jättetuff, så här mycket snö har vi inte haft på flera år. Väghållningen är en stor diskussion bland distributörerna.

Klagomål på utebliven tidning når inte Karin Näslund utan kommer till företagets kundcenter, men hon tror att prenumeranterna har förståelse.

– Det står ju i tidningen att vi haft problem. Hur det går i morgon beror på vädret och väghållningen, om det plogas eller inte. Det kan ju också falla träd över vägen.

Uppmanar ni tidningsbuden att ta med sig särskild utrustning som snöskyfflar, varm dryck och filtar till exempel?

– Det är många som tar det med sig, men det är inget som vi säger ska finnas, svarar Karin Näslund.

Vädret har ställt till problem på fler håll. På tisdagsmorgonen skrev Sundsvalls Tidning om en olycka på E14 i Ånge kommun. Ett lastbilssläp touchade en taxibil som körde av vägen och ner i diket, enligt räddningstjänsten. Inblandade personer fördes till Bräcke vårdcentral och vägen stängdes av under bärgningsarbetet.

Polisen uppmanar i olika medier trafikanter att inte stressa, hålla avstånd och anpassa farten efter väglaget. Många av Transports yrkesgrupper berörs. I Grums påtalar exempelvis kommunen på sin hemsida att snö och blåst kan göra det svårt för sopbilar att ta sig fram, skriver Nya Wermlands-Tidningen.

En rad olyckor har också inträffat på vägarna i Skåne under natten och morgonen och Trafikverket och polisen varnar för halt väglag. Vid 1.30-tiden körde en lastbilschaufför av vägen och ner i diket från E22 vid Eslöv och några timmar senare råkade ännu en lastbilsförare ut för samma sak på E4 mellan Nyvång och Kropp, rapporterar ystad.lokaltidningen.se.

Trafikverket skriver på sin webb att SMHI utfärdat klass 1-varning i stora delar av landet och klass 2-varning i Jämtland och Norrbottens län. ”De närmaste dagarna väntas hårda vindbyar i kombination med snö eller blötsnö i större delen av landet.”

Besvärligt väglag mot norska gränsen tas också upp ”med kolonnkörning på E10 som följd”.

 

Fotnot. Klass 1-varning: Besvärlig utveckling av vädret som kan innebära vissa risker för allmänheten och störningar för en del samhällsfunktioner.

Klass 2-varning: Vädret kan utvecklas så att det uppstår fara för allmänheten, stora materiella skador och störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att hålla koll på ny information via internet, radio och tidningar.

(Karin Näslund på Tidningstjänst har samma namn som chefredaktör Karin Näslund på Örnsköldsviks Allehanda, men det är alltså två olika personer).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne:
    18 januari, 2018

    Vad är annat att förvänta eftersom vinterväghållningen är på väg ett helt eller delvis nedmonteras.
    Numera ska dessutom plogbilen lämna några cm snö kvar på vägbanan därefter pytsa ut lite saltvatten, i förväntan om att bilisterna ska blåsa bort denna sörja. Istället återfryser snömodden och det blir blixthalka - helt oförståeligt enligt expertisen, men det är ändå ett faktum.
    Plogbilen ska ha elden med sig varpå han sedan strör ut 15 gram salt/m2 = halkfri vägbana.

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.