Tung manifestation i centrala Göteborg
I dag, lördag, demonstrerade omkring 300 transportarbetare mot lönedumpningen och fifflet i åkerinäringen. I tåget, som gick genom centrala Göteborg, rullade dessutom ett 80-tal tunga lastbilsekipage. – Mäktigt! utbrast en åskådare när bil efter bil svängde in på göteborgarnas paradgata, Kungsportsavenyn.
För andra året i rad tog Transports Göteborgsavdelning initiativ till en manifestation där målet är att väcka opinion kring de grava problem som präglar den svenska åkeribranschen. Avregleringar, svag lagstiftning och brist på kontroller är några faktorer som bäddat för omfattande lönedumpning och illegal trafik.
Vid 13-tiden samlades deltagarna i solgasset. Tanken var att lastbilarna skulle rulla i täten för tåget, men den inkallade polisen ändrade både tågordning och färdväg, något som skapade viss frustration.
Vid 15-tiden var alla till slut samlade vid Götaplatsen i hjärtat av Göteborg. En lång rad talare klev upp på scenen, som bestod av en öppen trailer. Först ut var LO:s förste vice ordförande Tobias Baudin. Han sa:
– Vi har samlats här i dag för att vi är förbannade. Samlats för att få stopp för slavlöner och grovt utnyttjande av människor. Stopp för högerpolitiken!
Baudin menade att Transport är ett fackförbund som verkligen fått känna av lönedumpning. Han tillbakavisade också anklagelser om att facket skulle vara främlingsfientligt.
– Det är precis tvärtom. Vi tar striden för dem som utnyttjats, för lika lön för likvärdigt arbete. Det är inte många som vet vad de lettiska byggnadsarbetarna tjänade i Vaxholm. Det var 35 kronor i timmen. Den lönen är inte okej. Därför tog vi strid, anförde Baudin, som sedan anklagade den sittande regeringen för att medvetet försvaga facket och kollektivavtalen.
– Ska det bli ordning och reda måste vi byta regering nästa höst, tillade han.
Sten Bergheden är moderat politiker och sitter i riksdagens trafikutskott. Han har engagerat sig i åkerinäringens problem. Han medgav att arbetet med att rätta till bristerna kunde gå fortare, men han räknade också upp en lång rad åtgärder som trafikutskottet vill genomföra. Bland annat:
- Höjd kompetens bland åklagarna när det gäller exempelvis cabotagereglerna.
- Utbilda fler trafikpoliser, något som nu sägs ske i Göteborg.
- Bättre dialog mellan myndigheter som jobbar med trafikrelaterade frågor.
- Ett utvidgat beställaransvar för de som köper transporttjänster.
- Höjda böter för trafikbrott och rätt för polisen att ”klampa” fast bilar, så att förarna inte smiter innan böter är betalda och brister åtgärdade.
– Rikspolisstyrelsen var emot klampning. Men hela trafikutskottet, alla åtta partier som sitter där, är eniga: det måste införas, sa Bergheden och fick applåder från publiken.
Han försvarade sig också mot påhoppen från vänsterkanten och menade att den borgerliga regeringen faktiskt vidtagit åtgärder. Som att införa krav på vinterdäck för tunga fordon.
– Vi måste jobba på att få bort den olagliga trafiken. Vi behöver mindre käbbel och mer verkstad, avslutade Sten Bergheden.
Efter honom kom Lars Johansson, riksdagsman (S) från Göteborg. Han anklagade regeringen för passivitet och beskrev Berghedens många punkter som önsketänkande. Enligt Johansson har socialdemokraterna nu tagit fram en åtgärdslista som innehåller saker som:
- Skärpt tillsyn av att dagens cabotageregler faktiskt följs. Så länge det inte sker måste cabotagetrafiken stoppas.
- All personal inom åkeribranschen måste ha fast anställning.
- Ett tydligare beställaransvar.
- Höjda böter vid trafikbrott och mer muskler till polisen.
- Reglerna för trängselskatt måste ändras, så att även utländska fordon omfattas.
– Bara här i Göteborg har utländska bilar fått 35 miljoner kronor i rabatt, genom att slippa trängselavgiften, påpekade Lars Johansson.
Han stack sedan ut hakan och argumenterade för en ny ”slitageavgift” för tunga fordon. Men, betonade han, den ska gälla även för utländska bilar. Ju äldre och ju mer miljöskadligt ett fordon är, desto högre blir den tänkta slitageavgiften.
Sveriges Åkeriföretag fanns också på talarlistan, genom Thomas Morell, regionchef i Skaraborg. Han berättade om ett färskt polisärende, där en bulgarisk chaufför fälldes i domstol för olaga yrkesmässig trafik.
Morell gav sedan en känga åt transportköparna:
– Vi kan inte ha en industri som baserar sin verksamhet på olagliga transporter!
Vänsterpartisten och riksdagsledamoten Josefin Brink var också inbjuden som talare. Hon lyfte fram det faktum att många utländska förare lever månadsvis i hytten, under mycket dåliga villkor:
– Inom Transports branscher ser vi den kanske värsta exploateringen av människor som över huvud taget finns på svensk arbetsmarknad. Avregleringar och inskränkningar av fackliga rättigheter har skapat precis den situation i EU som Vänsterpartiet varnade för.
– Men kom ihåg problemen i åkeribranschen är en följd av politiska beslut. Situationen går att förändra. Om viljan finns.