Tunga krav till politikerna
På tisdagen tågade ledarna för kampanjen Här stannar Sverige fram till riksdagshusets trappa och överlämnade sina krav till våra folkvalda.
Chaufförerna kom gående till fots de sista metrarna fram till riksdagens entré, men planen var en helt annan.
Gräsrötterna i kampanjen Här stannar Sverige hade stöd av både Transport och Sveriges Åkeriföretag. Gemensamt hade de formulerat en skrivelse med krav på bättre trafiksäkerhet och socialt ansvar i åkerinäringen.
Med en kolonn av tunga lastbilar från hela Sverige hade de tänkt glida förbi riksdagshuset och skapa uppmärksamhet kring kampanjen.
I sista stund stoppade polisen lastbilskortegen av säkerhetsskäl. Tisdagen var dagen för riksdagens högtidliga öppnande och då ville ordningsmakten inte chansa.
I stället fick de 15 tunga fordon som deltog i aktionen tillstånd att parkera en bit från riksdagshuset vid Kungsträdgården.
– Vi fick fram vårt budskap i alla fall, säger Nettan Schölin, som hade kört upp från Växjö med sin dragbil.
Kampanjen vill uppmärksamma allmänhet och beslutsfattare på att trafikpoliserna är alldeles för få, att skattefusk förekommer och böter och sanktioner är låga i förhållande till brottens karaktär.
De extra pengarna till trafikpolisen, 25 miljoner om året, är för lite. Polis, åklagare och skattemyndigheter måste få bättre förutsättningar och ett beställaransvar behövs.
”Nu uppmanar vi regeringen och samtliga riksdagspartier att ta gemensamma krafttag för hållbara transporter när det gäller trafiksäkerhet, miljö och socialt ansvar”, avrundas skrivelsen.
Med underskrifter av både Transport och Sveriges Åkeriföretag har Här stannar Sverige fått starka medspelare.
Nette Schölin blev igenkänd av flera riksdagsledamöter när hon stod i folkmassan utanför Slottet och såg hur politikerna kom gående från Lejonbacken över bron till gamla riksdagshuset.
Allt från moderaten Sten Bergheden i trafikutskottet till socialdemokraterna Monica Green och Leif Pettersson i samma utskott kom fram till henne och bytte några ord.
Hon tror att en riksdagsmajoritet skulle kunna ställa sig bakom kampanjens krav.
– Det handlar om att våga samarbeta, så som vi har gjort med Transport och Sveriges Åkeriföretag.
– Om partierna kan bortse från partifärg och se till sakfrågorna kan de göra som vi och samarbeta, säger Nette Schölin.