Tunga transportare gillar Löfvens avgift för vägslitage

En vägslitageavgift finns med i regeringens planer. Precis rätt, kommenterar Transports Lars Lindgren. Och förbundets valledare Michaela Leo är mycket nöjd med det mesta i regeringsförklaringen. Båda tar chansen att kommentera sex nyckelministrar i den nya regeringen.

Svenska löner åt alla som jobbar i Sverige, fanns med när statsminister Stefan Löfven på fredagsmorgonen presenterade politiken för de närmaste åren.

Han nämnde i sin regeringsförklaring ökade investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. Och det konkreta sysselsättningsmålet är att Sverige når EU:s lägsta arbetslöshet 2020.

– Väldigt ambitiöst, kommenterar Transports ordförande Lars Lindgren. Utmaningen är att matcha de jobb som finns med dem som saknar jobb. Det krävs utbildning, yrkesutbildningar och gärna en satsning på komvux för äldre som saknar rätt kompetens för jobben.

Lars Lindgren är nöjd med att vägslitageavgifter nämndes i regeringsförklaringen.

– Precis rätt åtgärd, säger han. Den behövs för konkurrensneutraliteten men också just för investeringar i slitna vägar. Och vi är från parternas sida beredda att ta fram förslag på hur avgiften kan se ut.

Michaela Leo, som har lett Transports politiska arbete inför valet, satt i väntrummet hos sin tandläkare och log stort när Stefan Löfven läste upp sin regeringsförklaring,

– Han har fått med så mycket av de frågor vi har drivit i valrörelsen, säger hon. Vägslitageavgifter, svenska löner i Sverige, utvecklad yrkesutbildning, klimatmål, minskad klyfta mellan lön och pension, bättre sjukpenning och rehab…

– Men det gäller att komma ihåg att detta är en regeringsförklaring. För att förslagen ska bli verklighet ska de in i en budget som får stöd i riksdagen, säger Michaela Leo.

Statsminister Stefan Löfven presenterade också en historiskt lång ministerlista. Några av de 24 ministrarna kan bli nyckelpersoner för transportare de närmaste åren. Vi gav Lars Lindgren och Michaela Leo chansen att kommentera dem:

Infrastrukturminister: Anna Johansson (S), 43 år, Göteborg

Ordförande för S i Göteborg, sitter i partistyrelsen. Varit ansvarig för förskolan, skolan, barn, unga och fritid i kommunen. Dotter till Göteborgssossen Göran Johansson.

Lars Lindgren: ”Ett oprövat kort på ett stort och viktigt departement. Jag har aldrig träffat henne, men skulle spontant vilja se någon med mer rutin som infrastrukturminister.”

Michaela Leo: ”Hon är fruktansvärt bra när hon pratar politik, jag har följt henne länge på Twitter. Och det kan ju bara bli bättre efter Catharina Elmsäter-Svärd.”

Inrikesminister: Anders Ygeman (S), 44 år, Stockholm

Suttit i riksdagen sedan 1996, ordförande i trafikutskottet. EU-kritiker som skrivit en rad motioner som rör transportområdet.

Lars Lindgren: ”Vad fan är det, vet ärligt talat inte vad en inrikesminister ska göra. Hade hellre sett honom som infrastrukturminister.”

Michaela Leo: ”Jag är glad över att han hamnade där. Han får ansvar för många av Transports frågor, och det är väldigt bra eftersom vi kan få en del inflytande.”

Arbetsmarknadsminister: Ylva Johansson (S), 50 år Stockholm

Från början vänsterpartist, senare socialdemokratisk skolminister och biträdande socialminister. Har suttit i socialutskottet och varit vice ordförande för arbetsmarknadsutskottet sedan förra valet.

Lars Lindgren: ”Det var väntat. Ett bra val, en rutinerad politiker som vi har jobbat mycket med.”

Michaela Leo: ”Helt otroligt bra. Hon debatterar våra frågor, har klara, tydliga förslag och kan presentera dem pedagogiskt.”

Socialförsäkringsminister: Annika Strandhäll, ordförande i Vision, 39 år, Stockholm

Har sin bakgrund i tjänstemannafacket Vision, som tidigare hette SKTF. Förbundsordförande sedan 2011.

Lars Lindgren: ”Jag är lite förvånad över att det inte blev Tomas Eneroth. Tror att det är en chansning med en rookie på den fjärde viktigaste ministerposten.”

Michaela Leo: ”Ett nytt namn för mig.”

Utbildningsminister: Gustav Fridolin (MP), 31 år, Stockholm

Gymnasie- och kunskapslyftsminister: Aida Hadzialic (S), 27 år, Halmstad

Han är ung riksdagsledamot 2002, sedan journalist och folkhögskollärare, åter i riksdagen 2010.

Hon är jurist som blev kommunalråd i Halmstad när hon var 23 år.

Lars Lindgren: ”Tunga uppdrag till två politiker som knappt är torra bakom öronen. Jag hade hellre sett några äldre på det departementet, jag gillar inte politiska broilers.”

Michaela Leo: ”De är unga, kompetenta och vet vad de pratar om. Spännande med en utbildad lärare som utbildningsminister. Och Aida vet jag har hamnat på helt rätt plats. Vi har gått Bommersviksakademien (arbetarrörelsens ledarskapsutbildning) tillsammans och det stod klart redan då att hon inte skulle bli kvar i Halmstadspolitiken.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.