Tunga transportare gillar Löfvens avgift för vägslitage
En vägslitageavgift finns med i regeringens planer. Precis rätt, kommenterar Transports Lars Lindgren. Och förbundets valledare Michaela Leo är mycket nöjd med det mesta i regeringsförklaringen. Båda tar chansen att kommentera sex nyckelministrar i den nya regeringen.
Svenska löner åt alla som jobbar i Sverige, fanns med när statsminister Stefan Löfven på fredagsmorgonen presenterade politiken för de närmaste åren.
Han nämnde i sin regeringsförklaring ökade investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. Och det konkreta sysselsättningsmålet är att Sverige når EU:s lägsta arbetslöshet 2020.
– Väldigt ambitiöst, kommenterar Transports ordförande Lars Lindgren. Utmaningen är att matcha de jobb som finns med dem som saknar jobb. Det krävs utbildning, yrkesutbildningar och gärna en satsning på komvux för äldre som saknar rätt kompetens för jobben.
Lars Lindgren är nöjd med att vägslitageavgifter nämndes i regeringsförklaringen.
– Precis rätt åtgärd, säger han. Den behövs för konkurrensneutraliteten men också just för investeringar i slitna vägar. Och vi är från parternas sida beredda att ta fram förslag på hur avgiften kan se ut.
Michaela Leo, som har lett Transports politiska arbete inför valet, satt i väntrummet hos sin tandläkare och log stort när Stefan Löfven läste upp sin regeringsförklaring,
– Han har fått med så mycket av de frågor vi har drivit i valrörelsen, säger hon. Vägslitageavgifter, svenska löner i Sverige, utvecklad yrkesutbildning, klimatmål, minskad klyfta mellan lön och pension, bättre sjukpenning och rehab…
– Men det gäller att komma ihåg att detta är en regeringsförklaring. För att förslagen ska bli verklighet ska de in i en budget som får stöd i riksdagen, säger Michaela Leo.
Statsminister Stefan Löfven presenterade också en historiskt lång ministerlista. Några av de 24 ministrarna kan bli nyckelpersoner för transportare de närmaste åren. Vi gav Lars Lindgren och Michaela Leo chansen att kommentera dem:
Infrastrukturminister: Anna Johansson (S), 43 år, Göteborg
Ordförande för S i Göteborg, sitter i partistyrelsen. Varit ansvarig för förskolan, skolan, barn, unga och fritid i kommunen. Dotter till Göteborgssossen Göran Johansson.
Lars Lindgren: ”Ett oprövat kort på ett stort och viktigt departement. Jag har aldrig träffat henne, men skulle spontant vilja se någon med mer rutin som infrastrukturminister.”
Michaela Leo: ”Hon är fruktansvärt bra när hon pratar politik, jag har följt henne länge på Twitter. Och det kan ju bara bli bättre efter Catharina Elmsäter-Svärd.”
Inrikesminister: Anders Ygeman (S), 44 år, Stockholm
Suttit i riksdagen sedan 1996, ordförande i trafikutskottet. EU-kritiker som skrivit en rad motioner som rör transportområdet.
Lars Lindgren: ”Vad fan är det, vet ärligt talat inte vad en inrikesminister ska göra. Hade hellre sett honom som infrastrukturminister.”
Michaela Leo: ”Jag är glad över att han hamnade där. Han får ansvar för många av Transports frågor, och det är väldigt bra eftersom vi kan få en del inflytande.”
Arbetsmarknadsminister: Ylva Johansson (S), 50 år Stockholm
Från början vänsterpartist, senare socialdemokratisk skolminister och biträdande socialminister. Har suttit i socialutskottet och varit vice ordförande för arbetsmarknadsutskottet sedan förra valet.
Lars Lindgren: ”Det var väntat. Ett bra val, en rutinerad politiker som vi har jobbat mycket med.”
Michaela Leo: ”Helt otroligt bra. Hon debatterar våra frågor, har klara, tydliga förslag och kan presentera dem pedagogiskt.”
Socialförsäkringsminister: Annika Strandhäll, ordförande i Vision, 39 år, Stockholm
Har sin bakgrund i tjänstemannafacket Vision, som tidigare hette SKTF. Förbundsordförande sedan 2011.
Lars Lindgren: ”Jag är lite förvånad över att det inte blev Tomas Eneroth. Tror att det är en chansning med en rookie på den fjärde viktigaste ministerposten.”
Michaela Leo: ”Ett nytt namn för mig.”
Utbildningsminister: Gustav Fridolin (MP), 31 år, Stockholm
Gymnasie- och kunskapslyftsminister: Aida Hadzialic (S), 27 år, Halmstad
Han är ung riksdagsledamot 2002, sedan journalist och folkhögskollärare, åter i riksdagen 2010.
Hon är jurist som blev kommunalråd i Halmstad när hon var 23 år.
Lars Lindgren: ”Tunga uppdrag till två politiker som knappt är torra bakom öronen. Jag hade hellre sett några äldre på det departementet, jag gillar inte politiska broilers.”
Michaela Leo: ”De är unga, kompetenta och vet vad de pratar om. Spännande med en utbildad lärare som utbildningsminister. Och Aida vet jag har hamnat på helt rätt plats. Vi har gått Bommersviksakademien (arbetarrörelsens ledarskapsutbildning) tillsammans och det stod klart redan då att hon inte skulle bli kvar i Halmstadspolitiken.”