Tungt jobb trots alla regler

Metervis med slang att dra över stock och sten och tunga betonglock som ska skjutas åt sidan. Arbetet som slamsugbilschaufför kan stundtals vara mycket tungt. Delvis för att de arbetsmiljöregler som finns inte efterlevs.

Att flytta på brunnslock och dra slang fram till avloppsbrunnar tillhör vardagen för dem som arbetar med slamsugning. Men många fastighetsägare har alldeles för tunga lock eller brunnar som ligger för långt från vägen.

– I de nio kommuner jag har granskat har jag hittat problem i över hälften av fallen. Det rör sig om hundratals till flera tusen abonnenter i varje kommun, säger Agnita Wärn, inspektör på Arbetsmiljöverket i Stockholm.

Chauffören kan tvingas dra slangen upp till 70 meter i terräng och rucka på lock som väger över 100 kilo. Något som inte är okej enligt Arbetsmiljöverkets regler.

Ett föremål som är otympligt att lyfta får inte väga mer än 15 kilo. Kan man i stället skjuta det åt sidan är det dragkraften som begränsar. Mer än 300 Newton ska man som arbetstagare inte utsätta sig för. Men enligt arbetsmiljöverkets mätningar, kan ett brunnslock kräva en kraft på mellan 460 och 800 Newton att flytta.

De avloppsbrunnar som ska slamsugas ligger ofta utanför tätorterna, många gånger i fritidshusområden med dålig framkomlighet och tomt-er långt från närmaste väg.

Varje fastighetsägare ansvarar för att brunnslocket är barnsäkert och inte för tungt och att framkomligheten är god. Men det är kommunen och slamsugs-entreprenören som måste informera om vilka regler som gäller och ställa krav. Därför ser efterlevnaden av reglerna väldigt olika ut i olika kommuner.

I de skärgårdskomuner där Agnita Wärn arbetar var läget katastrofalt när hon gjorde en första översikt 2010.

– Det fanns ställen där slangen behövde dras 70 meter uppför ett berg på en ö, berättar hon.

Nu är målet att de värsta exempel ska åtgärdas först, i samarbete med kommunerna och dem som tömmer brunnar och tankar.  Efter hand är det tänkt att ingen slang ska behöva dras mer än tio meter på plan mark och att de tunga betongblocken ska bort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Nylander:
    5 oktober, 2020

    Hur har det gått? Så här några år senare?

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.