Tungt jobb trots alla regler

Metervis med slang att dra över stock och sten och tunga betonglock som ska skjutas åt sidan. Arbetet som slamsugbilschaufför kan stundtals vara mycket tungt. Delvis för att de arbetsmiljöregler som finns inte efterlevs.

Att flytta på brunnslock och dra slang fram till avloppsbrunnar tillhör vardagen för dem som arbetar med slamsugning. Men många fastighetsägare har alldeles för tunga lock eller brunnar som ligger för långt från vägen.

– I de nio kommuner jag har granskat har jag hittat problem i över hälften av fallen. Det rör sig om hundratals till flera tusen abonnenter i varje kommun, säger Agnita Wärn, inspektör på Arbetsmiljöverket i Stockholm.

Chauffören kan tvingas dra slangen upp till 70 meter i terräng och rucka på lock som väger över 100 kilo. Något som inte är okej enligt Arbetsmiljöverkets regler.

Ett föremål som är otympligt att lyfta får inte väga mer än 15 kilo. Kan man i stället skjuta det åt sidan är det dragkraften som begränsar. Mer än 300 Newton ska man som arbetstagare inte utsätta sig för. Men enligt arbetsmiljöverkets mätningar, kan ett brunnslock kräva en kraft på mellan 460 och 800 Newton att flytta.

De avloppsbrunnar som ska slamsugas ligger ofta utanför tätorterna, många gånger i fritidshusområden med dålig framkomlighet och tomt-er långt från närmaste väg.

Varje fastighetsägare ansvarar för att brunnslocket är barnsäkert och inte för tungt och att framkomligheten är god. Men det är kommunen och slamsugs-entreprenören som måste informera om vilka regler som gäller och ställa krav. Därför ser efterlevnaden av reglerna väldigt olika ut i olika kommuner.

I de skärgårdskomuner där Agnita Wärn arbetar var läget katastrofalt när hon gjorde en första översikt 2010.

– Det fanns ställen där slangen behövde dras 70 meter uppför ett berg på en ö, berättar hon.

Nu är målet att de värsta exempel ska åtgärdas först, i samarbete med kommunerna och dem som tömmer brunnar och tankar.  Efter hand är det tänkt att ingen slang ska behöva dras mer än tio meter på plan mark och att de tunga betongblocken ska bort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Nylander:
    5 oktober, 2020

    Hur har det gått? Så här några år senare?

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Nästa vecka startar rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.