Tungt möte i Transports monter
Ministerbesök. Hur långa lastbilar vill Tomas Eneroth ha på svenska vägar? – Jag vill inte svara exakt, för att inte bli anklagad för ministerstyre. Men frågan ska utredas och ett förslag man tittar på är 32,5 meter.
Under onsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Transports monter. Det blev ingen anstormning av politiskt intresserade lastbilschaufförer, men Ulf Jönsson, välkänd storåkare från Helsingborg, tog chansen att ställa ministern mot väggen.
Jönsson är fortfarande irriterad över att den statligt ägda järnvägsoperatören Green Cargo hastigt la ner en direktlinje för kombitransporter mellan Helsingborg och Årsta i Stockholm.
Innan dess hade Ulf Jönssons åkeri investerat 10–12 miljoner kronor på att köra containrar på järnväg, i stället för på lastbil.
– Hur ser du på Green Cargos agerande? Är det bra klimatpolitik? mullrade Jönsson.
Tomas Eneroth passade diplomatiskt på frågan och styrde över samtalet på elvägar. Kan det vara något för Helsingborgsåkeriet, om man nu vill satsa på miljön?
Ulf Jönsson konstaterade att många frågor kvarstår innan det kan bli aktuellt. Han kontrade med att avslöja att en grupp intressenter i Helsingborg lobbar för att i gång en ny färjelinje för gods mellan Helsingborg och Travemünde.
På agendan finns också en fast förbindelse mellan Helsingborg och danska Helsingør. Vid sidan av Öresundsbron.
En bro?
– Nej, snarare en tunnel, sa Ulf Jönsson.
Infrastrukturministern nickade:
– Frågan är klart intressant. I så fall bör det vara en kombinerad väg- och järnvägstunnel, sa Tomas Eneroth.