Turkiska Yilport utvidgar i Gävle hamn
Privatiseringen fortsätter i Gävle hamn. Den turkiska hamnoperatören Yilport har i flera år varit huvudägare i Gävle containerterminal. Nu köper man resten av aktieposten, plus hela det kommunala bolaget Baltic Sea Gateway som främst hanterat skogs- och trävaror i hamnen.
– Yilport har skött sig klockrent på containerterminalen. De anställda trivs och vi har inga tvister. Nu investerar bolaget 450 miljoner kronor direkt. Det kan ge mer jobb i framtiden, säger Transports stuveriombudsman Per-Olof Norgren.
Hamnen i Gävle har vuxit rejält på senare år och är i dag Sveriges tredje största containerhamn, med uppåt 1 000 fartygsanlöp årligen.
Ägarbilden är splittrad. I grunden är hamnen kommunägd, men en rad privata operatörer är inne i de olika hamndelarna.
Kommunen har deklarerat att privatiseringen ska fortsätta. För ett par år sedan fick Yilport köpa in sig i containerterminalen (GCT). Det turkiskägda bolaget förvärvade 80 procent av aktierna, kommunen behöll resten.
Men den senaste tiden har förhandlingar pågått om att sälja ut sista biten av GCT och även all godshantering som legat kvar i det kommunala stuveribolaget Baltic Sea Gateway (BSG).
I dagarna blev det alltså klart att Yilport expanderar kraftigt. Bolaget har fått ett koncessionsavtal på 30 år och tar över det mesta av verksamheten i hamnen. Oljedepån, som bland annat förser Arlanda med flygbränsle, ingår dock inte.
Yilport har varit inblandat i en lång uppmärksammad facklig tvist i Norge, men det oroar inte Pauli Brunila, hamnarbetare och facklig förtroendeman på BSG:
– Förutsättningarna är annorlunda här än i Norge. Personligen tror jag att det blir bra med Yilport som ägare. De anställda på containerterminalen har i alla fall inte märkt av några försämringar jämfört med tidigare.