Tusen krav på förbättringar
Arbetsmiljön i bemanningsbranschen är för dålig. Det konstaterar Arbetsmiljöverket som har ställt 1 000 krav på förbättringar. – Jämför man våra branscher så har den här enorma möjligheter att förbättra arbetsmiljön, säger Martin Miljeteig, central ombudsman på Transport.
Arbetsmiljöverket jobbar just nu med ett flera år långt tillsynsprojekt av företag i bemanningsbranschen och kundföretagen där deras anställda arbetar. Hittills har 600 arbetsplatser, bland annat inom transportbranschen, fått påhälsning och över hälften av företagen har fått krav på förbättringar av arbetsmiljön. Sammanlagt har närmare 1000 krav ställts.
– Problemet är att många bemanningsföretag känner sig konkurrensutsatta – att de inte kan ställa så stora krav på kundföretaget eftersom de då inte får några arbeten. Men om alltför många godtar att det är en dålig arbetsmiljö så blir det nästan som ett krav, säger Fredrika Brickman, nationell samordnare för insatsen på Arbetsmiljöverket.
Många gånger handlar bristerna om att det saknas kunskap. Bemanningsföretagen är ofta dåliga på att ta del av kundföretagets riskbedömningar, vilket innebär att bemanningsföretagets egna riskbedömningar inte blir tillräckligt bra.
Arbetsmiljöverket har också konstaterat att inhyrd personal sällan får tillräcklig introduktion på en ny arbetsplats. Ofta är det ungdomar som drabbas av den dåliga arbetsmiljön, eftersom jobb på bemanningsföretag har blivit ett vanligt sätt att ta sig in på arbetsmarknaden.
– Något som vi har sett under tillsynsprojektet är att pappersarbetet många gånger är bättre än vi hade väntat oss. Men med tanke på hur stora olyckssiffror det är i branschen kan man ifrågasätta hur bra rutinerna är i verkligheten, säger Fredrika Brickman.
I takt med att bemanningsbranschen växer ökar också arbetsolyckorna. Under förra året hade bemanningsbranschen dubbelt så många anmälda arbetsolyckor som övriga branscher. Preliminära siffror från första halvåret i år visar på samma höga nivå även i år.
En svårighet är vem som ska ta ansvar för att förbättra arbetsmiljön.
– Jag tror att kundföretagen ofta känner att det inte är deras ansvar, eftersom de bara hyr in arbetskraft, säger Fredrika Brickman.
I praktiken är ansvaret för arbetsmiljön delat. Bemanningsföretaget har arbetsgivaransvaret, men kundföretaget har ansvar för det arbete som den inhyrda ska göra.
– Gör personen sig illa så är det värsta arbetsgivaren kan råka ut för en stämning, fast det är väldigt, väldigt ovanligt. Men han behöver inte ta hand om den skadade och stå för rehabilitering och så vidare, så det finns egentligen ingen riktig anledning att göra förbättringar, säger Fredrika Brickman.
Hon hoppas att tillsynen och uppmärksamheten kring frågan ska göra att det blir skillnad i branschen. Något som även Martin Miljeteig, från Transport, håller med om.
– Vi måste se till att arbetsmiljön inte används som ett konkurrensmedel och vi måste se till att de anställda i större utsträckning vågar rapportera brister på arbetsplatsen, säger Martin Miljeteig.
Han uppmanar alla som har problem med sin arbetsmiljö att höra av sig till sin avdelning och påminner om att alla har rätt att avbryta arbete vid fara för liv och hälsa, det är dock viktigt att omdedebart kontakta sin arbetsgivare.