Två dagars mangling om flygplatsarbetarnas nya avtal
Förhandlingarna om nya avtal för lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare går trögt. I dag inleder Transport en två dagars mangling med arbetsgivarparten Svenska Flygbranschen för att försöka komma överens om löner och villkor i riksavtalen.
Det nuvarande kollektivavtalet för lastare, flygplatsarbetare och mekaniker, löper ut samtidigt som Riksavtalet för arbetstagare på fraktflygområdet, den 30 september.
En central fråga gäller mekanikernas krav på att skapa ett separat avtal för flygmekanikerna. Hur långt parterna kommit på den punkten vill avtalsansvariga ombudsmannen Jonny Fransson inte uttala sig om i dagsläget.
Han nämner utgående lön och låsta lokala avtal som Transports viktigaste frågor.
– Arbetsgivarna vill bara ha höjningar av lönerna i kollektivavtalen medan vi begär höjningar över hela linjen, av alla tillägg som ob, övertidsersättning och så vidare.
Med låsta lokala avtal menar Fransson uppgörelser som inte kan sägas upp av motparten under avtalsperioden. Avtalsläget summerar han kortfattat:
– Det är kärvt.