Två färdtjänstklubbar drar i gång
Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.
Egentligen hade chaufförerna velat ha en enda, stor klubb. En som samlade förarna i färdtjänstbolaget Sirius omsorg och alla som kör för underentreprenörerna. Men formalia, som att olika organisationsnummer krävs, ledde till att förarna nu startar två.
Sirius förarklubb inom moderbolaget och Sirius partnerklubb.
Det är torsdag kväll, mörkt och ruggigt när chaufförerna droppar in
efter sista körningen. Frågor och målande inblickar skickas fram och tillbaka över långbordet vid brainstorm-mötet i Sirius omsorgs lokaler i Stockholm.
Svårhanterliga resenärer, psykosocial arbetsmiljö, schysta vinterdäck och en ökänd åkare avhandlas. Liksom biltvätt utomhus i isande kyla, löner i konkurrerande bolag, bristande information och rykten.
När ska man svara i telefon och slå på taxametern? Har alla samma problem att nå fram till växeln? Får ni ständigt fel adresser och telefonnummer? När räknas arbetsdagen som påbörjad? Kan chefen lägga ut långkörningar strax före lunch? Hur mycket ska man ställa upp och köra extra och när får man åka, om passageraren uteblir?
– De små åkarna är inte så positivt inställda till facket. Det gäller att visa att vi vill vara ett stöd också till arbetsgivarna. Vi får inte bli fiender, resonerar några.
Enskilda diskussioner blossar upp här och var. Blivande ordföranden i förarklubben, Pernille Lorentz, höjer rösten.
– Vid framtida möten får den som vill ha ordet räcka upp handen. Vi kan inte ha sånt här surr!
De som tar plats i klubbstyrelserna måste dela på uppdragen, gör hon klart.
– Jag är skyddsombud men vi behöver bli fler. Flera är intresserade av att gå fackliga kurser, jättekul!
Blivande sekreteraren David Araya del Valle listar frågor att först sätta tänderna i. Höjt friskvårdsbidrag är en idé. En annan är att jämna ut utläggningen av körningar, så att några inte rullar tummarna medan andra ”kör så de spyr”.
Rapportering av tillbud kommer på tal, liksom ”kvastsamtal”, när kvasten går efter klagomål på en chaufför.
– Vi märker hur viktigt det är att träffas och diskutera våra frågor, konstaterar partnerklubbens kommande ordförande, Stefan Lindbom.