Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.
Close
Taxiförare och tidningsbud tillhör de vanligaste transportyrkena bland arbetskraftsinvandrare.
Close
Höjt inkomstkrav slår hårt

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Taxibilar vid Stockholms Centralstation, vintertid Fotyo: Justina Öster.
Taxi ligger högt bland ansökningarna om arbetstillstånd. Foto: Justina Öster

”Många arbetsgivare utnyttjar migranter”

Majid, 40 år och taxichaufför. Bor i Stockholm, är gift men har frun och sina fyra barn, 3–10 år, kvar i Pakistan.

”Jag kom till Sverige 2013 och har jobbat som tidningsbud på Premo i nio år. En period fick jag åka hem eftersom min mor blev sjuk och avled och sedan dog också min far. Från början var distributionsbolaget mycket bra och ville hjälpa oss. Men sen byttes den högre ledningen ut och nu utnyttjas många anställda, som inte känner till sina rättigheter eller håller tyst eftersom de är i så stark beroendeställning.

Vi var många bud som frågade och frågade och väntade i fyra månader på att få svar om Premo ville hjälpa oss, innan regeringen höjde lönekravet till 27 360 kronor. Men vi fick aldrig något svar, så flera av oss tvingades säga upp oss. Några blev kvar.

Jag började jobba som taxichaufför i november, annars hade jag tvingats lämna Sverige. Min åkare är trevlig. Men jag måste jag jobba 10–11 timmar varje dag och alla helger, när det är mest körningar. Annars får jag inte ihop 27 360 kronor så att jag kan försörja min familj och betala barnens skolgång.

Som distributör tjänade jag cirka 22 180 kronor per månad. Jag arbetade 4,5 timmar och ibland extratid, när det var mycket paket. Ibland fick vi extratiden betald på rätt sätt, ibland inte. Vissa fick höra att de måste jobba extratiden för lägre ersättning än enligt kollektivavtalet. Deras chefer ville visa den högre ledningen att de höll lönekostnaderna nere, så en timmes extratid kunde ersättas med en halvtimme.

Jag blev anklagad för att jobba för långsamt. Chefen sa att det var därför jag begärde extratid, men varför skulle jag springa hela tiden och riskera att skada mig?

Att jobba 5, 6 timmar på Premo var ändå bättre än taxijobbet, då hann jag studera. Jag har läst IT, programmering och fysik och söker andra jobb inom IT. Jag hade en jobbintervju i dag, som gick bra, tror jag. Men en del arbetsgivare är rädda att få problem om de tvingas söka arbetstillstånd för migrantarbetare. De undrar varför de ska betala högre lön för en person, bara för att de ska nå upp till försörjningskravet.

Vi kom till Sverige för att vi trodde att arbetsvillkoren var goda här men många arbetsgivare utnyttjar migrantarbetare.”

Fotnot: Majid är ett fingerat namn.

 

Azeem Yousaf arbetar i Transports största migrantgrupp – tidningsbud. Foto: Justina Öster
Azeem Yousaf arbetar i Transports största migrantgrupp – tidningsbud. Foto: Justina Öster

”Äntligen ett permanent uppehållstillstånd”

Azeem Yousaf är 29 år, gift och arbetar som tidningsbud. Har nyligen fått permanent uppehållstillstånd och bor i Stockholm.

”Jag kom till Sverige i augusti 2017 och började jobba som distributör på Premo året därpå. Först var jag en kort tid på en filial men fick sen byta till en annan, där jag bor. Där arbetade jag i nästan fyra år, också som filialföreståndare när det behövdes, innan jag bytte filial igen för några månader sen.

Under en tidningsrunda föll jag och skadade ryggen. Doktorn sa till mig att jag skulle vila och undvika att gå i trappor. När jag berättade det för min nya arbetsledare sa han till mig att han inte ville ha handikappade på sin filial, då var det bättre att jag bytte till en annan.

Min rygg gör fortfarande ont när jag sitter en längre stund och jobbar extratid. Men särskilt när jag kör tidningsbilen Paxter, eftersom sätet är så obekvämt.

Företaget bytte ut ledningen och anställde nya chefer. Jag bad om att få högre sysselsättningsgrad för att nå upp till den högre inkomstnivån, och min chef sa till mig att följa med honom till hans filial för att arbeta som filialförman där i helgerna. Förutom mitt budarbete i veckorna.

När regionchefen kom bad jag om att få anställningskontrakt för arbetet jag utför som förman, men han vägrade. Cheferna ökar bara på arbetstiderna för sina favoritanställda, fast de jobbat kortare tid än jag.

Jag sa till chefen att jag arbetat i fem år och att en vän till mig, som är tidningsbud i Västerås, fått utökad arbetstid. Då skrattade han och sa att om det är ett bättre företag så kan jag ju börja där. Jag är besviken på bolaget som jag skänkt fem av mina unga gyllene år.

Nu tjänar jag 22 313 kronor i månaden, ibland mer, men då måste jag jobba över 140 timmar. När jag är arbetsledare i helgerna får jag inte den högre ersättningen för extratiden, utöver min ordinarie tid. De säger att den bara betalas till buden.

Jag har äntligen fått permanent uppehållstillstånd i alla fall så jag mår mentalt, fysiskt och känslomässigt bättre.

Vår ledning fortsätter säga att de försöker hjälpa oss migrantarbetare, men det verkar som om de bara köper sig mer tid för att kunna utnyttja oss så mycket som möjligt. Sa de direkt ut att vi måste säga upp oss, så skulle det bli svårt för dem att hitta ersättare.

Egentligen skulle jag vilja ha ett annat arbete, nattjobb är mot naturen då vi ska sova.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.