Olycka vid E45:an utanför Åmål.
Close
En av Polisens egna bilder från olycksplatsen.
Close

Två minuter från döden – nu vill Kim ha upprättelse

Kim Hansen var två minuter från döden. Efter tre månader på fyra sjukhus – och över ett halvår utan inkomst – drivs han av en sak: – Jag vill att fanstyget ska åka fast. En person ska inte kunna köra hur som helst – och komma undan med det.

Tidig morgon den 4 mars i år. Snömodd och såphalt på E45:an utanför Åmål. Kim Hansen, från Svenljunga i Västergötland, har rullat i gång lastbilen efter nio timmars dygnsvila vid vägkanten.

Han har redan stannat vid en singelolycka, hjälpt chauffören och inväntat ambulansen innan han kör vidare. En man i vit personbil hjälpte också till.

Sedan händer det: Kim Hansen kommer in i en högerkurva och där står den vita bilen. Stilla. Föraren tänkte svänga vänster, men han blinkar inte. Utrymmet till höger på vägbanan räcker inte för en bil, definitivt inte för en lastbil.

Kim Hansen styr till vänster, hinner tänka att han ska hinna undan. Men det blir frontalkrock med en lastbil från andra hållet.

(Så långt finns händelseförloppet på film, en skräckfilm inifrån den andra lastbilens framruta.)

Kim Hansens lastbil fattar eld, lågor slickar båda sidor av förarhytten. Han lyckas få upp takluckan och kastar sig ut, fyra meter ner till marken.

Där räddas han till livet av en medtrafikant som släpar bort hans sönderslagna kropp från bilen, som inom ett par minuter är helt övertänd.

Två veckor senare vaknar Kim Hansen upp på Näls sjukhus i Trollhättan.

– Jag känner suget när det kommer en lastbil, säger han i dag. När man har ett drömyrke är det svårt att tänka sig något annat.

Samtidigt har Kim Hansen tvingats börja fundera på framtiden. Risken är att vänster fot och ben aldrig blir återställda.

– Jag kan inte ta fram en rollator när jag ska tanka lastbilen. Eller låta någon annan lossa och lasta …

Efter olyckan skjutsades han mellan sjukhusen och olika specialistläkare. Operationerna avlöste varandra.

– Allt det här har gett mig en annan förståelse för livet. Men stoltheten och manligheten har fått sig en knäck, förut var jag den starka i vår familj.

under sju månader fick Kim Hansen inte ett öre. Familjen hade 1 500 kronor kvar när hyran var betald.

Orsaken är att han strax före olyckan hade börjat köra för ett norskt åkeri – och att norska och svenska myndigheter har bollat hans fall mellan sig. Till slut har svenska Försäkringskassan börjat betala ut sjukpenning, medan åkarens norska försäkringsbolag fyller på upp till full lön.

Men det allra värsta för Kim Hansen är att föraren i den vita personbilen går fri från ansvar. En grundlig polisutredning säger att föraren gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och smitning från olycksplatsen. Men åklagaren valde att inte väcka åtal, och därmed blir det ingen rättegång.

– Jag förstår att han är arg, säger Katarina Paulsson, som är polisinspektör i Åmål.

Hon är själv både förvånad och upprörd över att hennes förundersökning inte ledde till åtal.

– Både Kim Hansen och personbilsföraren visste vilket väglag det var. Han skulle ha fortsatt förbi korsningen, vänt bilen och gjort en högersväng.

Katarina Paulsson tycker att åklagaren har fattat ett fegt beslut. Åklagaren själv, Rebecca Budell i Göteborg, berättar att hon bygger sitt beslut på polisutredningen..

– Min uppfattning är att det skulle ha krävts ett medvetet risktagande för att väcka åtal om vårdslöshet i trafik, säger hon. Och att det inte gick att bevisa detta.

Men Kim Hansen ska begära att beslutet överprövas. Då hamnar det hos Rebecca Budell en gång till. Om hon kommer till samma slutsats igen får en överåklagare göra en rättslig djupdykning.

– Jag hade inte en chans att få stopp på 40 ton i vinterväglaget, säger Kim Hansen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.