Olycka vid E45:an utanför Åmål.
Close
En av Polisens egna bilder från olycksplatsen.
Close

Två minuter från döden – nu vill Kim ha upprättelse

Kim Hansen var två minuter från döden. Efter tre månader på fyra sjukhus – och över ett halvår utan inkomst – drivs han av en sak: – Jag vill att fanstyget ska åka fast. En person ska inte kunna köra hur som helst – och komma undan med det.

Tidig morgon den 4 mars i år. Snömodd och såphalt på E45:an utanför Åmål. Kim Hansen, från Svenljunga i Västergötland, har rullat i gång lastbilen efter nio timmars dygnsvila vid vägkanten.

Han har redan stannat vid en singelolycka, hjälpt chauffören och inväntat ambulansen innan han kör vidare. En man i vit personbil hjälpte också till.

Sedan händer det: Kim Hansen kommer in i en högerkurva och där står den vita bilen. Stilla. Föraren tänkte svänga vänster, men han blinkar inte. Utrymmet till höger på vägbanan räcker inte för en bil, definitivt inte för en lastbil.

Kim Hansen styr till vänster, hinner tänka att han ska hinna undan. Men det blir frontalkrock med en lastbil från andra hållet.

(Så långt finns händelseförloppet på film, en skräckfilm inifrån den andra lastbilens framruta.)

Kim Hansens lastbil fattar eld, lågor slickar båda sidor av förarhytten. Han lyckas få upp takluckan och kastar sig ut, fyra meter ner till marken.

Där räddas han till livet av en medtrafikant som släpar bort hans sönderslagna kropp från bilen, som inom ett par minuter är helt övertänd.

Två veckor senare vaknar Kim Hansen upp på Näls sjukhus i Trollhättan.

– Jag känner suget när det kommer en lastbil, säger han i dag. När man har ett drömyrke är det svårt att tänka sig något annat.

Samtidigt har Kim Hansen tvingats börja fundera på framtiden. Risken är att vänster fot och ben aldrig blir återställda.

– Jag kan inte ta fram en rollator när jag ska tanka lastbilen. Eller låta någon annan lossa och lasta …

Efter olyckan skjutsades han mellan sjukhusen och olika specialistläkare. Operationerna avlöste varandra.

– Allt det här har gett mig en annan förståelse för livet. Men stoltheten och manligheten har fått sig en knäck, förut var jag den starka i vår familj.

under sju månader fick Kim Hansen inte ett öre. Familjen hade 1 500 kronor kvar när hyran var betald.

Orsaken är att han strax före olyckan hade börjat köra för ett norskt åkeri – och att norska och svenska myndigheter har bollat hans fall mellan sig. Till slut har svenska Försäkringskassan börjat betala ut sjukpenning, medan åkarens norska försäkringsbolag fyller på upp till full lön.

Men det allra värsta för Kim Hansen är att föraren i den vita personbilen går fri från ansvar. En grundlig polisutredning säger att föraren gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och smitning från olycksplatsen. Men åklagaren valde att inte väcka åtal, och därmed blir det ingen rättegång.

– Jag förstår att han är arg, säger Katarina Paulsson, som är polisinspektör i Åmål.

Hon är själv både förvånad och upprörd över att hennes förundersökning inte ledde till åtal.

– Både Kim Hansen och personbilsföraren visste vilket väglag det var. Han skulle ha fortsatt förbi korsningen, vänt bilen och gjort en högersväng.

Katarina Paulsson tycker att åklagaren har fattat ett fegt beslut. Åklagaren själv, Rebecca Budell i Göteborg, berättar att hon bygger sitt beslut på polisutredningen..

– Min uppfattning är att det skulle ha krävts ett medvetet risktagande för att väcka åtal om vårdslöshet i trafik, säger hon. Och att det inte gick att bevisa detta.

Men Kim Hansen ska begära att beslutet överprövas. Då hamnar det hos Rebecca Budell en gång till. Om hon kommer till samma slutsats igen får en överåklagare göra en rättslig djupdykning.

– Jag hade inte en chans att få stopp på 40 ton i vinterväglaget, säger Kim Hansen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.