Två om dagen i diket

Varje dag välter två lastbilar på svenska vägar. Olyckorna orsakar mänskligt lidande – och stora kostnader för skadade fordon och förstörd last. Enligt experterna är orsakerna en kombination av dåliga vägar, bristande uppmärksamhet och lastbilar som är i så dåligt skick att de helt enkelt rasar ihop.

När denna artikel skrivs har en lastbil just vält i en rondell i Hallstahammar. ”Det är tredje gången som det här händer sedan rondellen byggdes för omkring tio år sedan”, skriver vlt.se. Lastbilen var på väg till återvinningscentralen och nu ligger det skrot överallt.

Nyheter av detta slag har blivit vardagsmat då det i genomsnitt välter omkring 650 lastbilar varje år.

– Det blir mycket pengar för försäkringsbolagen, stillestånd för åkerierna och samhället drabbas eftersom det ofta blir stopp i trafiken, säger Patrick Magnusson som är regionchef på Sveriges Åkeriföretag. Industrins lager rullar i dag på vägarna, så samhällsekonomiskt är det här ett stort problem. Men det pratas inte så mycket om det.

Någon officiell statistik över antalet vältolyckor finns inte. I Polisens och sjukvårdens så kallade Stradaregister, som fångar upp trafikolyckor av olika slag, registreras bara incidenter som leder till personskador. Majoriteten av dem som välter klarar sig oskadda. Chauffören i Hallstahammar kunde till exempel själv klättra ut genom den krossade framrutan.

I stället är det försäkringsbolagen som har bäst koll på hur många fordon som faktiskt välter. Utifrån sina skadekostnader kan bland annat Länsförsäkringar, som försäkrar en tredjedel av det svenska lastbilsbeståndet, dra slutsatsen att det handlar om nästan två vältolyckor om dagen.

– Eftersom de är så vanliga har det blivit svårt för oss att få lastbilsaffärerna att gå ihop, säger Christer Johansson. Han jobbar med skadeförebyggande i trafiken på Dalarnas försäkringsbolag som ingår i Länsförsäkringar.

Johan Granlund, vägexpert vid analys- och teknikkonsultföretaget WSP, bekräftar att det sammanlagt handlar om ungefär 650 lastbilar per år som välter. Han understryker också hur farlig denna typ av olycka är, trots att de flesta förare klarar sig.

– Vältningarna utgör bara fyra procent av alla lastbilsolyckor. Men tittar man på dödsfallen bland chaufförerna så sker hälften i vältolyckor.

Att så många som två lastbilar om dagen kan välta beror bland annat på att föraren missbedömer hur fort man kan köra i kurvor, säger Johan Granlund. Kurvor är kraftigt överrepresenterade när det gäller vältolyckor.

– Men det är också förvånansvärt många som åker av och välter på raksträckor, säger han. Många av våra vägar är inte bra utformade. Om körfältet är smalt och du i stort sett inte har någon vägren så är det väldigt lätt att något av släpens hjul hamnar utanför asfaltskanten. Det kan räcka med en kraftig vindpust eller en sättning i vägbanan om du har ett högt ekipage.

På Dalarnas försäkringsbolag ser Christer Johansson en markant ökning av antalet olyckor – inklusive vältolyckorna – sedan 2010. Något han kopplar ihop med att det då började bli vanligare med smarta telefoner.

– Bilister pysslar mer och mer med telefonen bakom ratten och yrkesförare är inte bättre än privatbilister, säger han. Du ska ha bägge händerna på ratten för att klara av annat som kan ske, till exempel punktering eller djur som springer upp på vägen. Du ska också hinna bromsa om framförvarande bil plötsligt saktar in.

Christer Johansson ser även andra riskfaktorer som kan ligga bakom de många vältolyckorna.

– Vi har dålig snöröjning, dåliga vägar och höga hastigheter. Dessutom har lasten på lastbilarna i vissa fall resulterat i högre tyngdpunkt. Men stressen för chaufförerna har också ökat. 30 procent av olyckorna sker på grund av trötthet.

På Trafikverkets trafikledning ser kommunikationschef Bengt Olsson ytterligare en förklaring till det höga antalet vältningar.

– Vi har mycket problem med utländska fordon som inte alltid håller samma kvalitet som svenska eftersom de inte har samma besiktningskrav. Fordonet rasar, däcken havererar och chaufförer som inte är helt nyktra håller sig inte på vägen.

 

Fotnot. Riksdagens trafikutskott vill införa permanenta alkobommar i svenska färjehamnar för att hindra onyktra förare att köra i land. I vilka hamnar det kan bli aktuellt utreds av Trafikverket. Försök i Göteborg och Stockholm har minskat andelen alkoholpåverkade förare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Johan Granlund

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Säkrare kurvor på gång

Med tyngre och högre fordon på vägarna blir doseringen av kurvor allt viktigare. Transportstyrelsen är på gång med nya föreskrifter om hur vägar ska byggas. Inför detta har myndigheten just fått en rapport som föreslår hur kurvorna ska utformas för att lastbilar inte ska välta.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.