Tvärstopp för förarutbildning
Närmare 3 000 arbetslösa fick förra året utbildning till lastbilschaufför med hjälp av Arbetsförmedlingen. Men den första oktober i år är det tvärstopp för arbetsmarknadsutbildning till lastbilschaufför och bussförare. Upphandling och överklagade beslut ligger bakom.
– Vi är oroade för konsekvenserna i branschen, säger Andrea Irving, kommunikationsansvarig på Grönlunds yrkesförarutbildningar. Den skriker efter chaufförer.
Grönlunds vann i stort sett hela Arbetsförmedlingens upphandling av utbildningar till yrkesförare. Ett beslut som kom i våras, när de gällande avtalen redan var på väg att ta slut.
Konkurrenten och förloraren Yrkesakademin, som tidigare har haft drygt en tredjedel av lastbilsutbildningarna i landet, överklagade den nya tilldelningen.
Yrkesakademin fick rätt i Förvaltningsdomstolen i Stockholm när det gäller bussförarutbildningen. Men Arbetsförmedlingen fick rätt i sitt beslut att köpa all lastbilsförarutbildning av Grönlunds.
Båda besluten har överklagats och kammarrätten har meddelat att den tar upp lastbilsärendet. Besked om eventuellt prövningstillstånd på bussidan har inte kommit än. Till båda ärendena avslutats upphör all arbetsmarknadsutbildning till bussförare och lastbilschaufför.
– Sorgligt när både buss- och lastbilsförare är så eftertraktade, kommenterar Jan Larsson, vd på Yrkesakademin. Men vi tyckte inte att upphandlingen var tillräckligt transparent när det gäller bedömningen av utbildningarnas kvalitet.
Hans företag utbildade cirka 1 000 lastbilsförare förra året. Grönlunds ungefär 1 700.
Chefen för Arbetsförmedlingens upphandlingsavdelning, Martin Kruse, är den tredje personen i denna artikel som beklagar tvärstoppet för arbetsmarknadsutbildningar inom området.
– Vi insåg risken för ett glapp i utbildningarna, säger han. Så vi påminde arbetsförmedlingarna om att gällande avtal var på väg att gå ut. Det tror jag gjorde att fler än vanligt började kurserna i början av året. Sedan i mars har inga nya tagits in på förarutbildningarna.