Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

På plan ett i Arbetsdomstolen i Stockholm sitter parterna i en cirkelformation av femton platser, varav ena halvan består av domstolens ledamöter. Till vänster om dem sitter två jurister som företräder fackförbundet Kommunal och till höger om dem sitter tre juridiska representanter från arbetsgivarsidan. De företräder Bergkvarabuss och Bussföretagen.

Majoriteten av landets bussförare tillhör Kommunal, men ett hundratal busschaufförer är medlemmar i Transport och kan komma att påverkas av utfallet i tvisten.

Fritid eller inte?

Kommunal har stämt Bergkvarabuss, som de anser har brutit mot kollektivavtalet på flera punkter under år 2014 och 2015. Det handlar bland annat om att bolaget har förlagt fridagar – lediga, obetalda dagar – när föraren är utanför Sverige till följd av uppdrag på annan ort, vilket Kommunal anser vara ett avtalsbrott.

– Förarna kan inte fritt disponera sin tid på bortaort, man är ju inte hemma, säger Annett Olofsson, jurist på fackets juristbyrå LO-TCO Rättskydd.

Kommunal tolkar avtalet som att förarna ska ha rätt till heldagslön även för de dagar som busschaufförerna inte kör, men de ändå är bortresta på jobb.

– Annars måste de arbeta ikapp tiden de förlorar på fridagen när de kommer hem igen, säger Annett Olofsson.

Henrik Olander, jurist från Transportföretagen som företräder arbetsgivarsidan, anser att Bergkvara buss inte brutit mot avtalet när det förlagt fridagar på det här sättet.

– Föraren kan inte ha ledig tid både på bortaort och ledig tid när personen kommer hem igen, säger Henrik Olander.

Enpersonsersättning?

En annan fråga som ska avgöras är om chaufförerna har rätt till den särskilda ersättning som gäller vid ”enmansbetjänad buss”, även om det finns en guide ombord. Kommunal anser att chaufförerna har rätt till det enligt avtal.

– En guide kan inte jämföras med en förare. För busschauffören innebär det här längre arbetsdagar i samband med att föraren måste lasta och lossa själv, säger Anne Alfredson, förbundsjurist på LO-TCO rättskydd.

Arbetsgivarsidan å andra sidan menar att chaufförerna inte har rätt till särskild ersättning när en guide finns med. Guiderna hjälper till med uppgifter som bussföraren annars hade gjort själv, som just lastning och lossning. Henrik Olander refererar till en busschaufför som ska vittna onsdagen den 9 oktober, och som anser att guiderna avlastar mer än en extra chaufför gör.

Det prasslar i dokumenten när parterna och domstolens ledamöter försöker hitta rätt sida och rätt paragraf som parterna hänvisar till. Sista tvistepunkten handlar om vad som egentligen menas med ”faktiskt arbetad tid” för att bedöma när bussförare ska få ersättning för obekväm arbetstid.

Om ungefär åtta veckor faller domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.